CRÍTICA TV

Missió mortal

Cobrint la Primavera Àrab, Colvin i Conroy van aconseguir penetrar a Síria de manera clandestina

‘Under the wire’ ('Misión mortal') és un documental que es pot veure a Movistar+ i que relata les últimes setmanes de vida de la corresponsal de guerra Marie Colvin mentre informava sobre la guerra de Síria. Va morir en un dels bombardejos més intensos a la ciutat de Homs, quan, juntament amb alguns dels seus companys, va decidir resistir a l’epicentre del conflicte pensant que la seva presència apaivagaria l’acarnissament sobre la societat civil.

Colvin és considerada una de les millors corresponsals de la seva generació. Treballava per al diari britànic 'Sunday Times'. L’acompanyava la mala fama per la seva extrema duresa. Els fotògrafs deixaven de treballar amb Colvin perquè deien que era pitjor ella que la mateixa guerra. Fins que va conèixer el fotògraf Paul Conroy, amb qui van formar una parella professional d’enorme sintonia i van esdevenir inseparables. La imatge d’ella era popular perquè va perdre un ull a Sri Lanka i duia un pedaç negre que es va convertir en una mena de distintiu. Cobrint la Primavera Àrab, Colvin i Conroy van aconseguir penetrar a Síria de manera clandestina.

Marie Colvin no només volia informar. Esperava que les seves cròniques mostressin al món una matança sense precedents

‘Under the wire’ va més enllà del relat sobre la corresponsal. Es converteix en un documental en primera persona d’un dels moments més crítics de la ciutat de Homs. Esdevé una prova extraordinàriament cruenta de la matança que el règim de Baixar al-Assad va provocar a la gent que quedava a la ciutat. Es tracta, també, d’un exemple de la manera de treballar dels corresponsals de guerra, dels vincles que s’estableixen entre professionals, de la manera que tenen d’entendre el periodisme, de les tensions que s’estableixen amb el director del diari per al qual treballen, de la seva predisposició a assumir riscos però també de les motivacions que els mouen a fer-ho. Marie Colvin no només volia informar. Esperava que les seves cròniques mostressin al món la matança sense precedents que estava presenciant des del lloc dels fets, i que això servís per fer reaccionar la comunitat internacional perquè aturessin aquella massacre. Però el reportatge també parla, veladament, de l’egocentrisme que, sovint, desenvolupen alguns professionals.

El documental s’acaba convertint en un 'thriller' bèl·lic de final trepidant i agònic que té com a fil conductor el fotògraf Paul Conroy, que primer és narrador i després es converteix en protagonista a partir del moment que maten Colvin i ell queda greument ferit. I aquí, el relat canvia: aquells que han estat gravant i fotografiant els ferits i els morts en un hospital improvisat passen a ser els ferits i els morts de les lliteres. Per tant, ‘Under the wire’ ens fa reflexionar sobre el sentit que tenen les imatges més horroroses i cruels de les guerres. El documental és, sens dubte, una peça més per reconstruir periodísticament l’horror de la guerra de Síria.

Més continguts de