CRÍTICA TV

El secret de la manifestació de dretes

Les imatges de la retransmissió en directe de la manifestació estaven servides pels mateixos partits

Diumenge al migdia tots els informatius obrien amb la manifestació dels partits de dretes a la plaça Colón de Madrid. A TVE destacaven que no s’havien vist símbols anticonstitucionals i a Antena 3 els havia cridat l’atenció que per amenitzar la jornada festiva havien posat Joan Manuel Serrat als altaveus. Sonava l’estrofa “Hoy puede ser un gran día, imposible de recuperar...” i la locució del vídeo afegia: “Esto es lo que pensarán muchos que han acudido hoy a Madrid, que puede ser un gran día. El tiempo lo dirá”. Però a 'Noticias Cuatro', els informatius reduïts a la mínima expressió, ens van explicar una dada rellevant que incomprensiblement no van especificar la resta de televisions: “Se sabe que Casado y Abascal también han hablado. Imágenes que no ha captado la realización del evento, realizada por Ciudadanos y el PP, en la que apenas se ha podido ver al líder de Vox”.

Si per televisar una simple manifestació ja manipulen, és obvi el que fan quan tenen el control d’una tele pública

És a dir, les imatges que s’oferien per a la retransmissió en directe de la manifestació estaven servides pels mateixos partits que convocaven l’acte i les cedien a totes les televisions que les volguessin. De fet, això es podia apreciar tant en els diferents informatius com en les múltiples emissions en directe de la concentració. Més enllà de les imatges gravades per cada cadena (plans a nivell de carrer entre la gentada i les banderes), els enquadraments dels líders polítics i els plans més generals, normalment ubicats en punts alçats i que oferien unes panoràmiques més majestuoses de la manifestació, eren d’un equip de realització contractat per Ciutadans i el PP. És estrany i preocupant que les cadenes i els programes informatius no especifiquessin l’origen de les imatges si provenien d’un partit polític. Cuatro va ser l'única que ho va fer i que va aclarir que aquesta realització tenia un subtil biaix: van intentar fer desaparèixer el líder de Vox, Santiago Abascal, camuflar la presència del partit d’ultradreta i les seves bones relacions.

De fet, el pla frontal de la imatge conjunta amb tots els líders integrants de la manifestació posats l'un al costat de l’altre es retallava de tal manera que Santiago Abascal quedava sospitosament fora del pla. S’havia de recórrer a un pla secundari des d’un lateral, o a les imatges personalitzades de cada cadena, per fer evident la presència del representant a Espanya de la ultradreta.

Saber qui és el responsable de la realització i quin és l’origen de les imatges és important, sobretot si es tracta d’un partit (o dos, en aquest cas). Bàsicament perquè els criteris no són periodístics sinó polítics. Encara que pugui semblar una emissió transparent i neutral, la selecció de les imatges i els enquadraments mai és innocent. Que 'Noticias Cuatro' fes notar la manipulació va ser un encert, perquè no només informa sobre l’acte sinó que revela una manera de fer dels partits polítics que el convocaven. Si per televisar una simple manifestació ja manipulen, és obvi el que fan quan tenen el poder o el control d’una tele pública o quan es dirigeixen als ciutadans.

Més continguts de