17/01/2012

Un naufragi tràgic fruit d'una cadena d'errors humans per aclarir

2 min

Encara hi ha vint-i-nou desapareguts en el naufragi del Costa Concordia , el vaixell que divendres passat va embarrancar al davant de l'illa de Giglio, i cada cop hi ha menys esperances de trobar-los vius. El balanç és tràgic. Sis morts confirmats, un d'ells un home mallorquí de 68 anys, i uns setanta ferits. Les autoritats italianes, a més, temen una catàstrofe ecològica si no s'aconsegueix treure a temps les 2.400 tones de combustible que hi ha al vaixell. I les pèrdues econòmiques per a la companyia, i de moment també per als passatgers que hi han deixat les seves pertinences, són enormes.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Tot apunta que ha estat un error humà o, més ben dit, una cadena d'errors que tenen cara en el capità del vaixell, Francesco Scettino, però que segurament tindran extensions en altres responsables de la companyia.

Costa d'entendre que un creuer d'aquestes característiques pugi estar en mans d'una persona presumptuosa i covarda, com sembla haver-se demostrat que era el capità, que va decidir sortir de la ruta establerta i apropar-se a la costa per raons encara per aclarir. I encara costa més d'entendre que no hi hagués ningú al pont de comandament amb capacitat per llegir una carta nàutica (s'ha comprovat que els esculls hi estaven assenyalats) o per fer cas dels senyals dels radars. On eren? No només la companyia Costa Cruceros sinó tot el sector de creuers haurà de revisar a fons la seva normativa i aplicar-la amb més rigor, reforçar la preparació del personal i revisar els elements de seguretat. Possiblement, molts morts s'haurien salvat si l'evacuació s'hagués fet de manera ordenada i amb tots els elements de seguretat en bon estat.

Una part de la indústria turística es pensa a vegades que té carta blanca. Però la reducció de costos per oferir preus més rebaixats (el low cost també ha arribat als creuers) no pot suposar una baixada en els nivells de seguretat i en la preparació del personal. Com s'ha demostrat, la prepotència és mortal.

stats