23/10/2021

Netflix embolica el 'reality'

3 min

Netflix ha estrenat un concurs de producció espanyola que complica i tergiversa el format tradicional de reality televisiu, tipus Gran Hermano. Insiders són set episodis d’uns cinquanta minuts que mostren la convivència d’un grup de concursants. El programa desperta tan poc interès com els reality tradicionals. Malgrat el desig d’evolucionar, l’estètica del decorat, els estereotips terribles dels concursants i la dinàmica bàsica del joc són les de sempre. Però la presentadora anuncia: «No nos engañemos, los concursantes de 'reality' de ahora se las saben todas. Querían pillarles con la guardia baja y que mostraran su verdadera cara. Y para eso solo había una opción: crear 'Insiders'». El nou programa pretén revolucionar les dinàmiques del reality amb aquests plantejaments:

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Pèrdua del directe i de la simultaneïtat amb l’espectador: «Empieza la vida en ‘streaming’ », diu la presentadora quan comença el joc al capítol 4. Abandona el directe, vinculat a la percepció de realitat. Però el reality enllaunat i per episodis s’aboca a una certa artificialitat i fins i tot un falsejament de l’acció. L’espectador perd la sensació de simultaneïtat i, per tant, d’autenticitat. L’enregistrament facilita la manipulació del contingut.

Canvi de rol del presentador: La presentadora afronta el seu rol no des del seu jo real (l’actriu Najwa Nimri) sinó com un personatge. Fa ús d’una màscara transparent quan comença el joc. És el seu aspecte però no és el seu jo de veritat. A més, menysprea l’experiment. «Lo que se ha acabado, por fin, es el ‘casting’ de los cojones », diu quan ja s’han seleccionat els participants.

Metatelevisió: Part del reality consisteix a construir aquest reality i reflexionar sobre el seu procés de gravació, la construcció del decorat i fins i tot la incorporació de conflictes laborals de l’equip de producció. De fet, inicialment Insiders fa creure als concursants que participen en la fase final d’un càsting quan en realitat ja han sigut escollits i són dins del programa sense saber-ho.

L’engany i la confusió del concepte de realitat amb el de veritat: Tergiversen la realitat però a partir de manipular la veritat. S’enganya el concursant amb conflictes falsos i actors que fingeixen assumir rols de l’equip televisiu. Utilitzen la mentida per provocar una realitat més inestable. «Nos están follando la cabeza», lamenten alguns concursants.

Incorporació del control corporal del concursant: S’utilitzen polseres per obtenir unes suposades dades biomètriques i es creen falsos algoritmes per avaluar les dinàmiques de convivència. Això afegeix la sensació d’un control superior del participant i, per tant, de més eficàcia televisiva. Perquè el joc té un suposat nou objectiu: fabricar el concursant perfecte.

Introducció del 'flash-forward': Com que és enllaunat, permet anar incloent avanços del que passarà properament; per tant, el futur s’incorpora a la idea de present i realitat.

Eliminació de servituds comercials: L’streaming permet abandonar la dilatació inútil del programa i l’abús de les pauses pels anuncis. L’espectador té el control del consum i s’allibera de la tirania de l’explotació publicitària televisiva.

Malgrat aquests canvis, Insiders manté l’ús del masclisme com a motor i detonador de conflictes i la normalització de les conductes tòxiques i sexistes per dinamitzar els participants. Dos detalls que delaten que, per més que es vulgui revolucionar el format, les claus de la dinàmica continuen sent tan retrògrades i nocives com sempre.

stats