21/01/2012

Com es pagaran els continguts i qui se'n beneficiarà

2 min

L'accés gratuït a continguts de tota mena a través d'internet, des de música i cinema fins a llibres i videojocs, ha alterat radicalment en pocs anys els hàbits de consum, l'estatus dels creadors i la viabilitat de la indústria cultural. La tecnologia i els consumidors han anat per davant de les tradicionals estructures de producció i comercialització. En poc temps, l'onada ha engolit la indústria discogràfica i ha posat contra les cordes creadors de tots els àmbits i les grans plataformes productores.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

El sistema existent no era el millor dels mons possibles -hi havia un repartiment desigual dels beneficis, sovint en detriment del creador-, però ha funcionat durant dècades i ha anat incrementant el mercat. Fins que, de cop, ha començat a col·lapsar el sistema. El que avui tenim, fruit d'aquesta evolució veloç i fora de control, ens situa alhora davant de grans possibilitats i davant d'incògnites de gran abast. Ara mateix, malgrat el miratge de la gratuïtat, de manera directa o indirecta el consumidor segueix pagant, però qui se'n beneficia ja no és ni el creador -més desemparat que mai- ni la indústria productora de continguts. Els ingressos van a parar sobretot a les companyies telefòniques, als que fabriquen els nous dispositius i a les emergents xarxes de distribució com iTunes i Amazon.

El que hi ha en joc, per tant, no és tant la gratuïtat a la xarxa com qui es queda el negoci i, de retruc, com aquest negoci reverteix en els que haurien de ser-ne els autèntics protagonistes i beneficiats, que legítimament reclamen respecte als seus drets d'autor: cineastes, músics, escriptors, etc. Ells són els creadors de continguts dels quals tots volem gaudir.

Aquest és l'autèntic debat que hi ha rere l'ofensiva dels EUA contra la pirateria a internet. Guanyi qui guanyi la batalla, el que és segur és que el mercat canviarà radicalment: l'antiga indústria i els nous canals de distribució hauran de pactar el terreny de joc, sense oblidar els drets de creadors i consumidors.

stats