08/08/2017

Les responsabilitats polítiques en el conflicte del Prat

2 min

“Hem d’intentar resoldre els problemes de la gent i no fer política amb això”. Aquesta va ser la cínica resposta que va donar ahir Mariano Rajoy quan se li va preguntar pel conflicte del Prat. ¿No fer política quan s’està tot el dia acusant la Generalitat de no fer res pels ciutadans? ¿I ara que una empresa público-privada com Aena perjudica amb la seva nefasta gestió els interessos dels catalans no es pot dir res? Precisament, la política ha d’estar al servei dels ciutadans, i Mariano Rajoy ha demostrat que li importa ben poc que l’aeroport de Barcelona sigui un caos a causa d’una protesta laboral, ja que fins ahir ni tan sols s’havia pronunciat.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

La veritat és que el president espanyol té motius de sobres per mantenir-se en silenci. Aena, el gestor públic dels aeroports espanyol, va guanyar l’exercici passat l’espectacular xifra de 1.164 milions, una quantitat només a l’abast de multinacionals com Inditex. En el primer semestre de l’any, Aena ja porta acumulats 460 milions de benefici, uns diners que surten en la seva majoria de dos aeroports, el de Madrid i el del Prat.

Gràcies al conflicte dels treballadors d’Eulen comencem a conèixer una mica millor quins són els mètodes d’Aena, que, recordem-ho, és una empresa que depèn del ministeri de Foment (l’Estat té el 51% d’accions): subcontractes a preus tan ajustats que provoquen unes consicions laborals precàries i sous per sota dels 1.000 euros mensuals. I això en persones que se suposa que han de vetllar per la seguretat dels passatgers.

En aquest context, ahir vam saber que els treballadors d’una altra d’aquestes empreses subcontractades, Ilunión, que controla les maletes, té unes reclamacions similars a les dels empleats d’Eulen i han anunciat una vaga a partir de la setmana que ve. I, per si fos poc, els treballadors de la mateixa Aena pretenen mobilitzar-se al setembre. ¿No és això prou motiu perquè el govern espanyol s’activi i doni una resposta de manera urgent? ¿O els és igual que l’aeroport per on entren la majoria de turistes a Espanya ofereixi una imatge lamentable? El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha d’oferir explicacions urgents sobre la política laboral d’Aena i, si cal, assumir responsabilitats. Això és el que en un país civilitzat es considera fer política.

stats