PEU AL FERRO

Una sanció que podria provocar una retirada

JOSEP LLUÍS MERLOS
JOSEP LLUÍS MERLOS Periodista, com en Tintín, però tinc pendent anar a la Lluna

Cal respectar la decisió dels jutges. De tant que hem sentit aquesta frase, últimament s’ha fet terriblement odiosa. I, quan te la trobes en una d’aquestes vàlvules d’escapament de la vida que és l’esport, encara fa més fàstic. Amb el reglament a la mà, la penalització a Vettel està ben aplicada. Una altra cosa, però, és que sigui justa i, sobretot, proporcionada.

La cursa d’ahir no va ser bona. El circuit que ret homenatge a l’agosarat Gilles Villeneuve acostumava a regalar-nos una de les cites més intenses de la temporada. Per les característiques d’una pista on és difícil fer avançaments, amb uns murs amenaçadors que mai perdonen, i sobretot per l’exigència als frens, la més dura de tot l’any.

Al Canadà, si xoques contra el mur, et quedes sense pastilles o esmicoles els neumàtics no tens l’opció de tornar a la primera pantalla del joc, i el game over no el pots solucionar començant de nou.

A la vida real, si tens una errada, com Vettel ahir, també et pot passar que et fotin un cop al cap amb el reglament. Potser sense mereixe-ho.

El Gran Premi del Canadà va ser un homenatge a les marmotes que acostumen a creuar la pista durant els entrenaments. Avorridíssim, sense avançaments. Cotxes massa amples, massa aerodinàmica i neumàtics massa durs. Però, per animar-lo, no calia fer una aplicació del reglament tan radical. Cinc segons és massa; una bonica manera de carregar-se el campionat. Potser n’hi hauria hagut prou amb obligar-lo a cedir la posició al seu rival i el marcador hauria començat de nou per a tots dos. Això sí, hauria donat emoció al final. Ni a Hamilton el va satisfer guanyar així. Vettel va cometre una errada i la manera com es va incorporar a la pista va posar en perill el seu rival. Però ja sabem com pot arribar a ser de perillós aquest esport. Això també forma part de l’equació.

A Ferrari estan de pega. Van perdre la cursa de Bahrain per culpa seva i ahir els van prendre la del Canadà. I, per una cosa o una altra, va tornar a guanyar el de sempre, el dia que probablement no va fer tants mèrits com el seu rival. L’alemany no va actuar bé després, quan va baixar del cotxe. Ni abans, quan li van comunicar la sanció. En lloc de perdre el ritme i la concentració somiquejant per la ràdio, havia d’intentar mantenir la diferència, per difícil que fos. Aquesta és la professionalitat que s’espera d’un tetracampió mundial. S’ha especulat molt amb una possible retirada de Vettel quan s’acabi l’any. Ara potser sí.

Més continguts de