Barcelona i València exigeixen a Foment que impulsi "d'una vegada per totes" el corredor mediterrani

L'alcaldessa Ada Colau i l'alcalde Joan Ribó signen el manifest per l'eix mediterrani i un protocol d'intercanvi de bones pràctiques i gestió eficaç

L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i l'alcalde de València, Joan Ribó, van signar ahir, dijous, un protocol de col·laboració entre els dos consistoris així com el manifest per l'eix mediterrani, que expressa els reptes compartits i exigeix al ministeri de Foment que assumeixi la seva responsabilitat en l'impuls d'infraestructures bàsiques com el corredor.

Així ho va explicar durant la seva compareixença davant els mitjans l'alcaldessa Ada Colau, que va indicar que València i Barcelona són "dues baules imprescindibles per bastir un corredor que connecta Algesires amb Montpeller i encara més enllà", i va expressar que aquest eix és una qüestió cabdal, no només per a les dues ciutats, sinó que també "és un tema d'Estat i un tema d'Europa". En aquest sentit, va exigir a Foment que impulsi "d'una vegada per totes" les infraestructures bàsiques d'aquest eix mediterrani "que són a les nostres ciutats, que són claus i que fa massa temps que estan pendents".

"El semàfor d'Europa"

L'alcalde de València,  Joan Ribó, va afirmar que la ciutat de València "no pot tornar a ser el semàfor d'Europa, com en el passat, quan venies per autopista des de París i l'únic semàfor que et trobaves era el de València". Ribó va afegir que pot tornar a passar el mateix en termes ferroviaris si no s'aborden les inversions pendents. L'alcalde va destacar que el manifest és extensible a altres ciutats de l'eix, com Tarragona, Castelló de la Plana, Sagunt, Alacant o Múrcia.

En el manifest sobre el corredor mediterrani s’exposa la necessitat de substituir “la via única entre Vandellòs i Tarragona per la variant que es troba en construcció des de ja fa anys i anys, i la disponibilitat d’ample internacional des de Barcelona fins a València i Alacant, i possibilitar així el pas directe de mercaderies cap al centre d’Europa i dels viatgers en temps i serveis competitius de nivell europeu”.

Segons va dir Ribó, “aquesta connexió és clau per a l’economia i la sostenibilitat de les dues ciutats i dels dos territoris, i suposa un focus dinamitzador per a tot l’Estat”. Per la seva banda, Colau també va apostar per connectar la xarxa dels ports de Barcelona, Tarragona, Castelló, Sagunt, València, Alacant i Algesires, “de manera que ens cal un corredor amb prou capacitat de servei per a mercaderies i rodalies que ens connecti amb Europa” .

La declaració aposta per una “coordinació que permeti una retroalimentació entre la xarxa transeuropea, la mobilitat sostenible metropolitana i regional, i el trànsit intercontinental marítim”, i remarca que cal superar les “disfuncions” entre el trànsit de mercaderies i de passatgers, com passa en els trams entre Sagunt i València, “sempre preferint una millora en la gestió a la nova infraestructura i desdoblant la infraestructura, quan ja no es pugui evitar, amb el menor impacte possible sobre el territori”.

"No acceptarem la persistència de la discriminació"

Els dos ajuntaments remetran la declaració al ministre de Foment, Íñigo de la Serna, tot reclamant un canvi de polítiques, igualitari en matèria de finançament i inversió en infraestructures.

No acceptarem la persistència de la discriminació. Barcelona i València no volen ser més que ningú, però tampoc menys”, indica el manifest, que aposta per “una altra política d’infraestructures estatals a les ciutats, basada en el fet que les ciutats són el lloc on viu la gent i l’origen i la destinació dels viatgers, i amb una visió de ciutats-node connectades fent una xarxa global de prosperitat compartides”.

Tots dos alcaldes van apostar per fer un s eguiment d’aquest protocol de col·laboració, així com dels passos que faci Foment per tal d’accelerar la consecució del corredor mediterrani.

La pròxima cita, a València

La pròxima cita a la qual tots dos es van emplaçar, serà a València, on abans de finalitzar l’any es reuniran alcaldes i alcaldesses de tots els territoris de l'estat espanyol i francesos per on transcorre l'eix ferroviari.

Més continguts de