Una campanya perquè el valencià guanyi presència en l'àmbit laboral i d'oci

Les grans poblacions són un altre espai on la llengua pròpia té menor incidència

Traslladar que el valencià és una llengua que no s'ha de quedar a casa, que ha d'acompanyar els seus parlants allà on vagin: a la feina, al centre comercial, de festa o en una xarrada a la universitat. Aquest és l'esperit amb què es treballa des de fa mesos a la conselleria d'Educació i Cultura de la Generalitat Valenciana, que avui ha presentat la campanya 'Sempre teva. La teva llengua', que pretén incrementar l'ús de la llengua pròpia.

Per fer-ho, el departament que dirigeix el conseller Vicent Marzà ha comptat amb el treball creatiu de The Serious Agency, que ha bastit una campanya publicitària a les xarxes socials que anunciava l'aparició d'una nova marca valenciana de moda en la qual han participat 28 persones amb una important presència mediàtica. Avui s'ha desvelat que aquesta marca de moda és la campanya de promoció del valencià de la Generalitat Valenciana.

Audiència d'un milió i mig de persones

Durant la fase d'expectativa s'ha aconseguit més de cinquanta mil "M'agrada" a la xarxa social fotogràfica Instagram des del perfil '@eslateua', i una audiència que ha arribat, només en aquest canal, a quasi un milió i mig de persones. Per promocionar-la, s'han buscat referents de tot el territori, així com perfils molt diversos: estudiants, mestres, advocats, models, fotògrafs, arquitectes... 'Sempre teua. La teua Llengua' disposa d'una web pròpia, www.sempreteua.com, on es pot descarregar tot el material i es pot veure l'anunci.

Les relacions de feina, el gran repte del valencià

Per dissenyar 'Sempre teua. La teua llengua' el departament d'Educació i Cultura ha tingut en compte les conclusions de l'última enquesta sobre l'ús del valencià feta per la Generalitat l'any 2015, en la qual s'explicitava que el 85% de la població valenciana afirma que el valencià s'hauria d'usar igual o més que en l'actualitat. Així mateix, es concloïa que l'ús de la llengua pròpia en les relacions de feina continua sent escàs, així com en les grans superfícies comercials i en les grans poblacions valencianes.

'Sempre teua. La teua llengua' persegueix fer pensar, generar conversa i que la gent en parli des de l'experiència personal que té cadascú amb el valencià. Segons el director general de Política Lingüística, Rubén Trenzano, "aquesta xifra tan elevada de població que reclama més valencià en el seu entorn demostra que la gent té ganes de veure normalitzada la nostra llengua allà on va. És per això que, amb aquesta campanya, visualitzem la llengua i animem els valencianoparlants que no es converteixin en 'valencianocallants' quan surten de casa. També es pretén que el missatge cale en les persones castellanoparlants perquè perden la por i la vergonya a llançar-se a parlar en valencià".

Dia Internacional de les Llengües

La campanya institucional s'ha presentat en el context d'actes de commemoració del Dia Europeu de les Llengües: "Volíem que coincidís amb una data com la d'avui, que recorda la riquesa lingüística a Europa i promou el coneixement de llengües com a eina d'oportunitats", ha explicat Marzà, que ha afegit: "La campanya està adreçada a totes les valencianes i tots els valencians: tant els qui es comuniquen en la nostra llengua com els qui no la solen utilitzar. El valencià és de totes i tots, i la Generalitat l'acosta a tothom perquè la facin part de la seva vida, no només a casa, sinó també al carrer, al treball, quan compren o quan queden per a dinar amb els amics".

Una campanya extensiva fins al 2019 i un autobús

La campanya es desenvoluparà fins a la primavera del 2019 i, entre altres accions, contempla la posada en marxa d'un autobús que recorrerà les poblacions valencianes amb tallers per als més menuts i els joves, així com informació de promoció lingüística per a la ciutadania.

"L'autobús de la llengua s'activarà aquest mateix any i tenim ja prevista una ruta que visitarà almenys cent localitats valencianes i realitzarà accions concretes, preferentment en centres educatius i centres comercials", ha explicat Rubén Trenzano, i ha continuat: "Volem estar en entorns on el valencià s'ha promogut, com és l'escola, però sobretot en aquells on el valencià és escàs actualment, com són els centres comercials".

Més continguts de

El + vist

El + comentat