PSPV, Compromís, Podem i C's conclouen que amb més mesures de seguretat l'accident del metro de València hauria estat "evitable"

El dictamen de la comissió d'investigació parlamentària assenyala l'expresident Camps i diversos exconsellers com a responsables polítics del sinistre

Els grups parlamentaris PSPV, Compromís, Ciutadans (C's) i Podem consideren que l' accident del metro de València ocorregut el 2006 en el qual van morir 43 persones i altres 47 van resultar ferides era " previsible i evitable", ja que "la línia 1 no era segura". Així mateix, veuen responsables polítics del sinistre l'expresident de la Generalitat, Francisco Camps; l'exvicepresident Víctor Campos; els exconsellers Juan Cotino i Serafín Castellano –aquest últim era llavors portaveu del grup popular–, i l'exdirector general de Transport José Vicente Dómine.

Així consta en la proposta de dictamen de 296 pàgines sobre la comissió d'investigació de l'accident del metro del 3 de juliol que s'ha celebrat deu anys després, al cap de 20 sessions, 150 hores de compareixences i més de 70 testimonis que han presentat aquest divendres els diputats Ana Barceló (PSPV), Isaura Navarro (Compromís), Fabiola Meco (Podem) i Alexis Marí (Ciutadans) en roda de premsa.

El dictamen elaborat per aquests quatre grups –que es debatrà i votarà en comissió el 5 de juliol i posteriorment passarà al ple– divideix les responsabilitats en tres grups. Polítiques, d'una banda, per les quals consideren responsables Camps, Cotino, Castellano, Campos i Dómine, als quals acusen de " lluitar constantment contra la veritat", així com de "mentir" a la societat" i de "maltractar" les víctimes de l'accident, ha destacat Alexis Marí.

Un altre bloc de responsabilitats es refereix a la gestió en Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), en la qual va haver-hi " múltiples deficiències", i apunten a l'exdirectora gerent Marisa Gracia, al que fóra responsable de recursos humans de l'empresa pública Dionisio García, a l'exdirector adjunt d'explotació Vicente Contreras, a l'exdirector d'operacions Manuel Sansano, al que va ser cap de tallers Francisco García Sigüenza i a l'excap de tallers de València Sud Luis Miguel Domingo.

Respecte a les responsabilitats per la comunicació, PSPV, Compromís, C's i Podem denuncien que a Radiotelevisió Valenciana (RTVV) va haver-hi "falsedat, ocultació, falta de transparència i manipulació de notícies", fets dels quals consideren responsables l'exdirector de RTVV Pedro García i el exresponsable d'Informatius Lluís Motes.

Quant a les causes de l'accident, Isaura Navarro ha destacat que van ser "múltiples". Entre elles, ha destacat la "falta d'inversió i la mala gestió en matèria de seguretat, ja que aquesta última "descansava exclusivament en el factor humà".

També ha denunciat la incompleta instal·lació del sistema de frenat FAP i de les balises, les "obsolescències" de les UTE, la falta d'inversió en material rodant i les avaries "de manera reiterada". A més, ha assenyalat que les finestres dels combois es van canviar per un model del qual "ningú va analitzar la seguretat". "Parlar solament de la velocitat va ser una estratègia per ocultar la realitat de la mala gestió del transport públic", ha ressaltat.

Respecte a les conclusions, de les 44 que estableix Fabiola Meco ha destacat que l'accident era "previsible i evitable" i que la línia 1 de Metrovalència "no era segura". També ha assenyalat que després del sinistre va haver-hi "caos i desorganització" i que la comissió de recerca sobre l'accident que es va celebrar el 2006 "va estar controlada pel PP, el seu grup parlamentari i FGV per evitar que es depuressin responsabilitats polítiques i per por de les responsabilitats penals".

De la mateixa manera, ha manifestat que la gestió política de l'accident va ser "negligent i opaca". Així, ha dit que va haver-hi "negligència" en la gestió de les ajudes als familiars i a conèixer les causes de l'accident i "mala fe en la manipulació informativa en interès partidista". A més, ha denunciat "menyspreu" a l'Associació de Víctimes del Metro del 3 de Julio.

Recomanacions

El dictamen també compta amb una sèrie de recomanacions perquè un accident com el del 2006 no torni a succeir. Entre les quals, els quatre grups parlamentaris insten el Consell "a elaborar un projecte de llei de seguretat sobre el Transport Ferroviari, a crear un organisme independent que vetlli per la seguretat i a regular la creació i funcionament de les oficines d'atenció a les víctimes en qualsevol catàstrofe".

També demanen a FGV que revisi els protocols per a actuacions de risc en la circulació i que la conselleria de Justícia analitzi els mitjans amb els quals compta l'Institut de Medicina Legal per a l'acompliment de les seves funcions.

"Allunyats d'apreciacions personals"

Durant la seva compareixença, Ana Barceló ha posat l'accent que han elaborat un treball "tècnic, professional, basat en documents, informes i compareixences i allunyat d'apreciacions personals o subjectives". Així mateix, ha destacat que han respectat "escrupolosament" la presumpció d'innocència, però al mateix temps han estat "valents a l'hora d'establir responsabilitats polítiques".

Barceló ha expressat el seu desig que "la societat valenciana doni l'esquena als qui en els seus comportaments i com a responsables polítics han demostrat mesquinesa i han deshonrat la memòria de les víctimes en no voler perseguir la veritat".

Per la seva banda, Isaura Navarro s'ha mostrat "orgullosa" del treball que han dut a terme per saldar "el deute que aquesta cambra tenia amb la societat valenciana" des de fa una dècada.

Així mateix, Alexis Marí ha destacat la "cooperació" que ha existit a l'hora de treballar en la comissió i ha expressat el "respecte" a les víctimes i els seus familiars i "a la veritat", mentre que Fabiola Meco ha subratllat que han elaborat un dictamen "allunyat de tot interès partidista".

Inquirits sobre si creuen que el PP se sumarà a les conclusions del dictamen, Isaura Navarro ha destacat que els 'populars' "tenen dues opcions: o seguir negant la veritat o sumar-s'hi".