Compromís fa públic un informe que advertia de les deficiències tècniques del metro accidentat en 2006

Mònica Oltra denuncia que Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana va ocultar informació a la comissió d'investigació de l'accident de metro més greu d'Europa

La portaveu adjunta de la coalició Compromís, Mònica Oltra, ha fet públic un informe de l'empresa Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) datat el 15 de setembre de 2005 en el qual s'adverteix de la tecnologia obsoleta i els grans problemes de manteniment que presentaven els trens de la sèrie 3700, el mateix model que va patir l'accident de metro més greu ocorregut a Europa el 3 de juliol de 2006 i que va provocar la mort de 47 persones i ferides a altres 43.

Segons ha revelat la diputada, es tracta d'un informe que assenyala la necessitat d'adquirir noves unitats per a aquests combois i que està signat pel llavors director adjunt d'explotació de l'empresa pública, Vicente Contreras Bornez.

En aquest document de l'any 2005 s'afirma que "els trens de la sèrie 3700 –40 unitats– que actualment presten servei en la línia 1 de MetroValència, van començar a circular l'any 1986, sent el seu projecte i disseny de l'any 1983, per la qual cosa estan molt propers al final de la seva vida útil". Així mateix, l'informe assegura que "la branca de tracció i, molt especialment, el control de la mateixa és de tecnologia ja obsoleta (...) i presenta grans problemes en el seu manteniment, ja que resulta especialment complicat l'obtenció de recanvis".

El document, al qual ha tingut accés Oltra, continua dient que "a causa del clima d'aquesta zona la corrosió en els elements de caixa és molt important, per la qual cosa es fa necessari el sanejament de tota ella i, en el cas dels sostres, la substitució dels mateixos a causa de la gran deterioració que pateixen". L'informe redactar pel director adjunt d'explotació recomana, doncs, o una renovació d'aquests trens o la compra d'unitats noves.

Mònica Oltra ha explicat en un comunicat que "cal tenir en compte que aquest informe es va elaborar pocs dies després d'un accident de metro ocorregut el 9 de setembre de 2005 a l'altura de Picanya, que va causar 35 ferits. Per tant la necessitat de renovar els trens estava molt lligada a la sinistres que es produïen en uns trens amb tecnologia obsoleta, amb grans problemes de manteniment i molt propers al final de la seva vida útil".

Per a la diputada de Compromís, "aquest informe demostra que es va ocultar informació a la comissió d'investigació de l'accident de metro del 3 de juliol de 2006, demostra que els tècnics ja havien advertit que els trens no estaven en condicions, que havien acabat la seva vida útil i que això estava provocant sinistralitat".

"L'informe és una evidència que si s'haguessin fet bé les coses des del govern valencià aquest accident s'hagués evitat perquè s'haurien comprat trens nous abans de l'accident que va causar 43 morts i 47 ferits". Segons Oltra "tot això demostra que des del Partit Popular s'ha ocultat maliciosament informació que era rellevant en la comissió d'investigació".

Oltra ha avançat que Compromís ha tornat a presentar una proposta per a la reobertura de la comissió d'investigació. "Una proposta que s'ha debatut moltes vegades en les Corts Valencianes i que el PP sempre ha rebutjat", afegeix. "Cada dia estem descobrint més coses en relació a l'accident que es van ocultar perquè el govern del PP no té la consciència tranquil·la", conclou el comunicat.