La jutge del cas del metro investiga sis exdirectius de MetroValència per evitar que la causa prescrigui el 3 de juliol

La decisió adoptada per la instructora del cas evita que els possibles delictes que existissin prescriguin el 3 de juliol

El jutjat d'instrucció número 21 de València, que investiga l' accident de metro del 2006 en el qual van morir 43 persones, ha resolt investigar l'exgerent de Ferrocarrils de la Generalitat (FGV), Marisa Gracia, i cinc exdirectius més per evitar la prescripció dels delictes, en cas que n'hi hagi.

Segons han informat fonts del Tribunal Superior de Justícia (TSJ) valencià, juntament amb Gracia, la jutgessa instructora, Nieves Molina, investigarà l'exdirector d'auditoria i seguretat en l'explotació, l'exdirector d'operacions, l'excap de manteniment d'instal·lacions fixes, l'excap de tallers de València Sud i l'excap de la Línia 1 de MetroValència.

La jutge instructora ha adoptat ara aquesta decisió per evitar que els delictes, en cas que n'hi hagi, prescriguin el dia 3 de juliol, quan es compleixen 10 anys de l'accident.

Així mateix, la jutgessa ha argumentat que l'informe pericial que està elaborant l'Agència Estatal de Seguretat Ferroviària (AESF) "serà fonamental a l'hora de concloure sobre l'existència o no de responsabilitats penals", i no estarà acabat fins a octubre. Molina ha lamentat la demora en l'emissió de l'informe pericial que ha de determinar si FGV complia o no les normes de seguretat exigibles conforme a la normativa ferroviària.

A més, ha assenyalat que, en cas de no pronunciar-se ara sobre la condició d'investigats dels sis exdirectius, podrien produir-se "conseqüències irreparables, ja que si de l'informe es desprengués l'existència d'alguna irregularitat que pogués portar a entendre que són exigibles responsabilitats penals, ja estarien prescrites".

En l'acte, notificat avui a les parts, la jutgessa ha aclarit que un cop rebut l'informe pericial d'AESF, s'acordarà mantenir o aixecar la condició d'investigats.

La magistrada ha estimat així la petició formulada per l'advocat i la procuradora de l'Associació Víctimes del Metro 3 de Juliol (AVM3J), que, en un escrit, demanaven a la magistrada que investigués aquests alts càrrecs abans de la prescripció.

Des del TSJ valencià recorden que va ser l'Audiència Provincial de València, en la resolució que va ordenar la reobertura del cas al juliol de 2015, la que va establir la necessitat de realitzar aquest informe pericial com a pas previ a resoldre sobre la imputació dels responsables de Ferrocarrils.

L'AESF no ho tindrà conclòs fins a l'octubre, motiu pel qual la instructora ha decidit tenir els exdirectius com a investigats amb la garantia que, si de l'informe no es desprenen indicis de delicte, la causa no es dirigirà contra ells.

Així, ha explicat en l'acte que, tenint en compte que l'informe es referirà a aspectes relacionats amb les responsabilitats d'aquests alts càrrecs en el moment de l'accident, "es fa necessari en aquest moment tenir per dirigit el procediment davant de tots ells, sense perjudici que un cop s'aporti l'informe pericial de l'AESF es pugui mantenir o aixecar aquesta condició".

D'altra banda, l'informe requerit a l'Institut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball (Invassat) després de la reobertura de les diligències descarta "qualsevol infracció de la normativa de prevenció de riscos laborals", en coincidència amb els informes aportats per la Inspecció de Treball, tal com destaquen des del TSJCV.

El + vist

El + comentat