NORMALITZACIÓ LINGÜÍSTICA

La Generalitat Valenciana aprova el polèmic model trilingüe a l'educació entre nombroses crítiques

L'oposició i algunes entitats i sindicats critiquen que no és possible el plurilingüisme si es dóna un paper preponderant a l'ensenyament en castellà

El Govern valencià ha aprovat aquest divendres el decret que regula el model d'ensenyament plurilingüe i que permetrà que, a partir de setembre, més de 45.000 escolars iniciïn l'educació en anglès, valencià i castellà. La consellera d'Educació, Formació i Ocupació, María José Catalá, ha informat en la roda de premsa posterior al ple del consell que el decret convertirà els alumnes d'educació infantil en la primera generació plurilingüe del País Valencià.

"És un procés realista i molt necessari, que millorarà la competència lingüística dels escolars", ha afirmat Catalá, que ha afegit que, per garantir la viabilitat del projecte, el departament formarà cada any 3.000 professors a les escoles oficials d'idiomes. Es respectarà l'autonomia dels centres per elaborar el projecte lingüístic i es demanarà, per primera vegada, l'opinió dels pares sobre el model que volen per als seus fills. El programa s'implantarà de forma progressiva, primer en educació infantil i després en primària, secundària, batxillerat i formació professional, amb l'objectiu d'adaptar la plantilla a les noves necessitats lingüístiques, i la seva aplicació conclourà en el curs 2020-21.

El decret estableix l'existència de dos programes: el plurilingüe en valencià (PPEV), la llengua base del qual és el valencià i en el qual es podrà desenvolupar la immersió lingüística, i el plurilingüe en castellà (PPEC), que té com a base el castellà. Aquests programes tenen continguts curriculars en les llengües cooficials del País Valencià i en anglès, i obren la possibilitat d'introduir una altra llengua estrangera, segons ha explicat la consellera. A la pràctica el plurilingüisme suposa que un alumne rebi, des de segon cicle d'educació infantil, el doble d'hores lectives en anglès respecte a l'any anterior i que passi de les 2.000 hores en tota la seva etapa educativa obligatòria.

Tanmateix, la majoria de forces de l'oposició, com el PSPV, Compromís o EUPV, han corregut a criticar la iniciativa de la Generalitat, junt amb entitats com Escola Valenciana o sindicats com la Intersindical Valenciana. Coincideixen a citar estudis universitaris que certifiquen que no és possible el trilingüisme en un territori amb dues llengües cooficials si es pot donar més pes en l'ensenyament a la que està més forta. Els professionals citats argumenten que, per fer efectiu el coneixement de tres llengües, seria necessari que el paper del valencià –amb un ús i coneixement social més dèbil– fos preponderant sobre el castellà, com només passa en el model PPEV. Així, les línies de PPEC no garanteixen que els estudiants acabin l'educació amb un nivell equivalent de castellà i valencià.

Altres crítiques rauen en la manca d'inversió per garantir la formació dels professors o la supressió de la línia d'immersió lingüística en valencià per garantir el coneixement de la llengua entre l'alumnat no valencianoparlant.

Més continguts de