MOBILITAT
Portada 22/09/2015

El Dia sense cotxes no provoca gaire reflexió

La prohibició d'aparcar al centre es tradueix en només un 10% de reducció del trànsit i en algunes queixes

Ll. P.
3 min
La plaça de Cort, sense cotxes, durant aquest dimarts al matí. ISAAC BUJ

PalmaSi la intenció de l'Ajuntament de Palma era la de provocar una "reflexió" sobre l'ús del cotxe i la mobilitat sostenible, la iniciativa de prohibir l'estacionament al centre de la ciutat ha passat sense gaire èxit. El Dia sense cotxes ha tornat a celebrar-se a Palma com la resta de dies, amb molts de cotxes. Segons les dades de l'àrea de Mobilitat, la mesura només ha provocat una reducció del 10% del trànsit habitual, segons les dades recollides a les 13 hores en dos punts situats al carrer Jaume III i el Born. Per contra, la restricció de l'aparcament en superfície a tots aquells vehicles de no residents al centre ha provocat algunes queixes, principalment perquè consideraven que no hi havia hagut prou informació prèvia, per haver estat multats per estacionar i per part dels usuaris habituals del transport públic, que han vist com havien de compartir espai amb altres que viatjaven gratis per compensar que no poguessin usar el cotxe aquest dia.

La iniciativa, emmarcada en els actes de la Setmana europea de la mobilitat, suposava que l'aparcament de cotxes en superfície quedava prohibit a l'anell interior de les Avingudes entre les 8 i les 20 hores. Sí que hi podien aparcar els residents amb targeta de l'ORA i Acire, els qui disposaven de la targeta de càrrega i descàrrega, i de persona amb mobilitat reduïda, i les motos. Igualment es podia accedir als aparcaments subterranis del centre, públics i privats. D'aquesta manera, la reducció del trànsit de vehicles no ha estat apreciable i només han estat significatius alguns buits en determinades zones d'aparcament. Els estudis previs del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) que es va aprovar el mandat passat ja advertiren que bona part del trànsit al centre de Palma és fruit de vehicles de no residents que fan servir aquestes vies com a zones de pas per anar a altres llocs de la ciutat. Per altra banda, les zones del centre és on hi ha més residents amb targetes d'ORA i Acire per poder aparcar-hi.

Des de l'Ajuntament també s'ha informat d'un augment del 25%, fins a les 13 hores, de l'ocupació dels dos aparcaments soterranis que s'havien habilitat de manera gratuïta, el de la Riera i el del carrer Manacor. En aquests llocs, als qui hi deixaven el vehicle se'ls oferia també un bitllet gratuït d'anada i tornada amb els autobusos de l'EMT. Usuaris habituals d'aquest servei, que han comprovat un lleuger augment de l'ocupació dels autobusos, s'han queixat que s'hagi incentivat així els que habitualment fan servir el cotxe, en lloc de fer-ho amb ells. El Govern, per la seva banda, també havia facilitat de manera gratuïta tots els trajectes que es dirigissin cap a Palma en tren o metro.

Ferrer valora la "normalitat i civisme" durant la jornada

En tot cas, el regidor de Mobilitat, Joan Ferrer, ha valorat que la jornada "ha transcorregut amb normalitat i civisme, dos fets que sense l'ajuda dels ciutadans i de tots els implicats, des dels tècnics de l’àrea fins als agents de l’ORA i de la Policia Local, no hauríem pogut assolir". També ha mostrat la voluntat que "l'esperit d'avui duri tot l'any", perquè "volem que l'horitzó d'una mobilitat sostenible es mantingui perquè la Setmana de la mobilitat de l’any que ve sigui més participada i viscuda".

Per acabar la jornada del Dia sense cotxes, el batle, José Hila, i el conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Joan Boned, han lliurat al Parc de la Mar els premis de la Fidelitat al Transport Públic. En total, s'han entregat 16 guardons entre els usuaris amb més trajectes amb l'Empresa Municipal d’Aparcaments (EMT), BiciPalma i el Consorci de Transports. Com a premi, podran utilitzar aquests serveis de manera gratuïta durant un temps.

stats