PALMA

Dos de cada tres turistes de Palma repeteixen i fan la reserva 'on-line'

La connectivitat aèria és el principal factor de decisió en les visites durant temporada baixa, segons un estudi encarregat per la Fundació 365

Dos de cada tres turistes que visiten Palma repeteixen la seva estada a la ciutat i han reservat el seu viatge de manera 'on-line', directament a través d'internet o d'una agència en xarxa. En gairebé la meitat dels casos, l'estada dels visitants de Palma és d'entre quatre i set dies, mentre que en temporada alta el termini mitjà s'allarga i en els mesos d'hivern els viatges de cap de setmana, just d'entre un i tres dies, arriben gairebé a un terç del total. Durant aquesta temporada baixa, la connectivitat aèria, la possibilitat del turista de desplaçar-se a Palma amb un vol directe des de la seva ciutat d'origen, és el principal motiu de decisió per elegir Palma com a destinació, i gairebé un 40% dels visitants ho assenyalen així. 

Aquestes són algunes de les dades i conclusions de l'estudi de competitivitat com a destinació turística que ha encarregat la Fundació Palma 365 i que s'ha elaborat a partir de les enquestes a 12.414 turistes visitants de Palma, majors de 18 anys, durant les temporades alta, mitjana i baixa. Carmen Tudela, responsable de l'empresa Geshotels que ha elaborat l'estudi, ha assenyalat en les conclusions que les dades obtingudes mostren que Palma és una destinació turística amb una elevada fidelització pel nombre de visitants que hi repeteixen, els que assenyalen que era la seva única opció per viatjar sense comparar amb altres llocs i els que diuen que la recomanarien després de la seva estada. Les enquestes s'han fet a visitants captats a l'aeroport de Son Sant Joan (71,7%) i a hotels del municipi (28,3%).

"Palma és una destinació per si mateixa que complementa l'oferta de sol i platja de Mallorca", ha dit Tudela, qui considera que encara hi ha nínxols de mercats on aprofundir, sobretot fora de la temporada alta. Sobre això ha remarcat el gran nombre d'enquestats que responen que en temporada baixa trien Palma en funció de la connectivitat aèria i ha posat l'exemple del mercat britànic, que mentre que en els mesos d'estiu suposa un 15% dels turistes que arriben a la ciutat, durant l'hivern es redueix fins al 5%, una xifra similar a la que obté el mercat belga i només un poc superior a la del suís. L'alemany, el millor connectat, es manté com la primera font de visitants durant tots els mesos de l'any. La responsable de Geshotels ha considerat que l'estudi mostra Palma com una marca consolidada i de referència com a ciutat turística i és una posició sobre la qual s'ha d'aprofundir.

En la presentació de l'estudi, el batle José Hila ha aprofitat aquestes conclusions per explicar que en la recent Fira turística de Londres s'han fet distintes gestions amb companyies aèries i tour operadors per tal d'augmentar el nombre de vols per al mercat britànic durant la temporada baixa. Ha dit així que la companyia Jet2 ha anunciat que a partir del proper mes de febrer oferirà unes 10.000 places en vols directes a Palma des de ciutats com Leeds, Liverpool, Edimburg o Manchester, i que altres competidores i tour operadors treballen amb els mateixos plans. "Palma està de moda i ja sabem que la temporada d'estiu de l'any que ve anirà bé", ha dit el batle, "i per això hem de centrar-nos a explotar el potencial de creixement durant l'hivern". Amb aquest objectiu ha explicat la intenció del seu govern municipal d'incrementar l'oferta patrimonial i cultural.

L'estudi de competitivitat també inclou valoracions dels turistes sobre l'oferta i els serveis rebuts durant la seva estada a la ciutat. En la valoració global, més d'un 50% dels visitants, tant en temporada alta com en baixa, contesta que s'han superat les seves expectatives, i la relació entre la qualitat i el preu és allò que obté una pitjor valoració. Quant als serveis, la neteja i conservació dels carrers i parcs és allò que més defrauda els visitants, encara que els que ho adverteixen així són tan sols entre un 12,5 i un 9% dels enquestats. Respecte de l'oferta turística feta servir, l'estudi mostra com els visitants en temporada baixa, malgrat fer una estada més curta, consumeixen de manera semblant als de la temporada alta.