Portada 07/04/2015

Isern requalificarà 180.000 m2 de rústic abans de partir per fer un polígon de 'rent a car'

El PP de Cort aprovarà en el darrer ple el projecte de Son Garcies Vell, al costat de l'aeroport, i l'oposició denuncia "urbanisme a la carta" a promotors afíns als populars

4 min
El polígon es destinarà principalment a emmagatzemar cotxes de lloguer. JAUME MOREY

L'equip de govern de Mateu Isern aprovarà de manera definitiva, en el darrer ple del seu mandat, la requalificació d'un mínim de 180.000 metres quadrats de sòl rústic a Son Garcies Vell, al costat de l'aeroport, perquè es puguin convertir en un polígon destinat a les empreses de 'rent a car'. Es tracta d'un projecte que promociona des del 2005 la patronal d'aquest sector, representada en l'expedient davant l'Ajuntament de Palma per l'exregidora del PP Francisca Pol, i que havia estat suspès durant la legislatura passada. L'actual equip del PP de Cort es va comprometre a tirar-lo endavant a l'inici d'aquesta. La Gerència d'Urbanisme ha donat ja el vistiplau a la necessària modificació puntual del Pla General d'Ordenació Urbana (PGOU), amb el vot en contra del PSOE, que ha denunciat que es tracta d'una operació "d'urbanisme a la carta".

La construcció d'un polígon per emmagatzemar-hi vehicles de lloguer i autocars a Son Garcies Vell, en uns terrenys que ara passaran a ser urbanitzables, era una reclamació de la patronal dels 'rent a car', Transcar, que assegura que les seves empreses no disposen de prou espai disponible al costat de l'aeroport de Son Sant Joan per desenvolupar la seva activitat. En contraposició a la seva reclamació, s'assenyalava que no es justifica la requalificació de prop de 20 hectàrees de sòl rústic quan existeix terreny industrial sense desenvolupar i, també molt a prop de l'aeroport, el polígon de Son Oms. La requalificació que s'aprovarà per a Son Garcies Vell també permetrà edificacions d'entre 2 i 20 metres d’altura per a la dotació de serveis. El ple de l'Ajuntament, amb els vots del PSOE i el Bloc, havia arxivat l'expedient l'any 2008.

El tinent de batle d'Urbanisme, Jesús Valls, ha defensat aquest dimarts la requalificació per als 'rent a car' perquè ha assegurat que es tractava d'una promesa electoral del PP de Palma feta l'any 2011."Era un projecte que complia amb totes les exigències", ha assegurat, i ha afegit que l'Ajuntament s'enfrontava a "indemnitzacions milionàries" a partir de les reclamacions dels promotors per la suspensió decretada durant el mandat d'Aina Calvo. Valls ha justificat que la mesura s'aprovi quan queden menys de dos mesos per a les eleccions, i quan hi ha en marxa una revisió del PGOU, perquè "hi ha hagut problemes durant la tramitació", i ha apuntat als informes que han hagut de fer el Consell de Mallorca, perquè el polígon afecta el camí de Son Fangos i la connexió amb el futur segon cinturó, i el Ministeri de Foment, per l'afectació de l'espai aeri de Son Sant Joan.

"No és cap favor urbanístic"

El responsable polític d'Urbanisme, que ha comparegut amb el gerent Fernando González, ha defensat que Son Garcies Vell és un lloc adient per fer el polígon de 'rent a car' perquè suposarà "millores de mobilitat, de serveis i de qualitat ambiental fonamentals en l'àmbit turístic en un espai al costat de l'aeroport". "No és cap favor urbanístic", ha sostingut, tot rebutjant les acusacions fetes pels grups de l'oposició en aquest sentit. Ha remarcat que la requalificació estarà condicionada a l'ús únicament per als 'rent a car', que els promotors no podran vendre els terrenys a tercers i que, en el cas que en el termini de cinc anys no s'aprovin els preceptius plans parcial, d'urbanització i compensació, aquesta quedaria sense efecte. En l'operació es reserva un solar per al recinte firal, segons allò que preveu el Pla Territorial de Mallorca, encara que no es desenvoluparà.

El PSOE ja ha votat en contra d'aquesta requalificació en el consell de Gerència d'Urbanisme, de manera prèvia al ple que es durà a terme a final de mes. "Aquesta operació urbanística és un exemple de la 'ciudad Rodríguez' que no volem", ha manifestat després el portaveu adjunt i candidat a la batlia, José Hila, qui ha recordat que la modificació de sòl es fa a proposta del promotor, "casualment representat per una exregidora del PP i al marge del procés de revisió el Pla General d’Ordenació Urbana que està realitzant l’Ajuntament per planificar el futur urbanístic de la ciutat". Hila ha assegurat que actualment a Palma "existeix sòl urbanitzable vacant en els polígons existents on es podria ubicar aquesta activitat, sense necessitat de consumir sòl rústic", i ha criticat que després de la "inacció urbanística" del govern d'Isern, ara es faci una "operació urbanística a la carta que beneficia precisament una empresa representada per gent afí al PP".

Igualment crítics s'han mostrat des del grup municipal de MÉS. El regidor i també candidat, Antoni Noguera, ha considerat que "un cop més, i com sempre, el PP de Cort premia els infractors urbanístics". Els ecosobiranistes consideren que la requalificació de Son Garcies Vell suposa "legalitzar una situació irregular d’ocupació de sòl rústic per part d’algunes empreses multinacionals de rent a car". "No hi ha cap interès públic que justifiqui la legalització d’una situació irregular d’ocupació d’un sòl rústic", ha dit Noguera, i ha afegit que "queda clar que el senyor Isern i el regidor d’Urbanisme Valls han governat per a uns quants poderosos i que els seus interessos s’imposen per damunt de l’interès general".

stats