ALERTA MEDIAMBIENTAL A FRANÇA
Internacional 17/03/2014

Si tens matrícula senar, avui pots circular per París

La capital francesa limita el trànsit per l'alt nivell de pol·lució. Aquest dilluns només poden circular els cotxes amb matrícula parell i demà només ho podran fer els imparells

Carme Riera Sanfeliu
3 min
Un home va en bicicleta per París. Avui només poden circular els cotxes amb matrícula imparell / AFP

ParísDesprés de sis dies en alerta màxima per contaminació a gran part de França, aquest dilluns entra en vigor una mesura d’urgència per fer davallar la pol·lució. Tal com va ordenar el govern dissabte, després d’un gabinet de crisi, avui s’aplica la circulació alterna a París i als 22 municipis de la seva corona. Com que aquest dilluns és imparell, només els cotxes i motos amb una matrícula imparell poden circular, juntament amb els híbrids, els elèctrics i els cotxes en què viatgin més de tres persones.

Uns 700 policies controlaran el compliment d’una norma que es mantindrà demà si els nivells de contaminació segueixen disparats. Tot vehicle que no compleixi amb el que s’ha establert haurà de pagar una multa de 22 euros i girar cua. És la segona vegada que s’opta per una solució cosmètica a ulls de molts, tot i que quan va aplicar-se el 1997 els nivells de contaminació van reduir-se un 20%. La queixa de diverses associacions és que són mesures temporals per a un problema estructural. Només la capital ha optat per aquesta sortida, mentre que ciutats com Lió han reduït la velocitat màxima permesa als nuclis urbans.

Transport públic gratuït

A París, els transports públics han estat gratuïts tot el cap de setmana, així com el servei Vélib’ (el Bicing de la capital francesa) i l’Autolib’, que ofereix cotxes elèctrics. Fins que la situació no canviï, parisencs i turistes seguiran travessant les portes del metro sense haver de pagar.

La situació a la capital és paradoxal. Fa una setmana que París té un temps excepcionalment càlid. Parcs i terrasses s’omplen de gent gaudint d’unes temperatures a les quals no estan acostumats a mitjans de març, i els carrers són plens de vianants que surten de casa amb ulleres de sol i sense paraigua. Però és precisament aquest temps el que provoca que la ciutat estigui endinsada en un núvol de contaminació que espatlla les fotografies més buscades pels turistes, on la Torre Eiffel queda difuminada per una boira grisa a l’horitzó.

L’aire d’una tercera part del país fa gairebé una setmana que està viciat de partícules fines. Tenen un diàmetre equivalent a la cinquena part d’un cabell, una mida tan minúscula que provoca que penetrin fàcilment en les vies respiratòries. Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), són provocades per la combustió dels cotxes (sobretot els dièsel), per la de les fàbriques, per les estufes de llenya i per l’ús de fertilitzants en l’agricultura. Fa dies que el vent no bufa a les parts més afectades i, per tant, l’aire no es renova. L’Agència Europea del Medi Ambient afegeix que l’anticicló, que està provocant dies molt calorosos i nits més fredes, no facilita les coses. L’OMS recomana no fer esport a l’aire lliure, i recorda que aquests nivells de contaminació poden provocar asma, al·lèrgies, malalties respiratòries o cardiovasculars i fins i tot càncer.

Sense oblidar que aquest diumenge se celebra la primera volta de les eleccions municipals, la candidata de la UMP a l’alcaldia de París acusava ahir l’administració socialista de “disfressar” amb la mesura la seva inacció contra la contaminació. “Un Twingo d’última generació poc contaminant amb número parell no podrà circular, mentre que un 4x4 dièsel imparell sí -deia Nathalie Kosciusko-Morizet-. No és lògic”, afegia per defensar la prohibició dels vehicles contaminants. Una mesura que l’expresident Nicolas Sarkozy ja va proposar durant el seu mandat, tot i que finalment es va fer enrere davant l’oposició dels lobis automobilístics. La Federació d’Associacions en Defensa del Transport Públic assenyala els peatges urbans que fan pagar Londres, Milà o Estocolm, i aplaudeix l’exemple de ciutats com Estrasburg i Grenoble, on s’opta pel tramvia o per promoure la bicicleta.

stats