La Molina implementa un sistema per estalviar en innivació artificial

Permet desplaçar la neu d'aquells punts on hi ha més acumulació i equilibrar el mantell

L'estació d'esquí de la Molina està fent servir un sistema digital que permet "parametritzar" les pistes per tal que les màquines trepitjaneu puguin mesurar amb exactitud els gruixos de neu. D'aquesta manera, poden desplaçar la neu d'aquells punts on hi ha més acumulació i equilibrar el mantell sense la necessitat de fer tant ús de la innivació artificial. Aquest sistema, que es va implementar la temporada passada, només es feia servir al Pirineu a les pistes de Baqueira Beret.

El sistema, que es fa servir en una de les màquines trepitjaneu, permet parametritzar les pistes per tal que quan s'hi passa per damunt es mesuren els gruixos de neu. Segons el president de FGC, Ricard Font, això permet saber on cal focalitzar la innivació artificial per "no fer-ho més del compte" ja que abans es feia "a ull". La informació que recull aquest sistema conegut com a 'Snowsat', es transmet després a la resta de màquines trepitjaneu de l'estació i d'aquesta manera s'aconsegueix optimitzar la neu perquè estigui distribuïda de forma equilibrada en tot el complex. 

En aquest sentit, el director de la Molina, Xavier Perpinyà, concreta que aquest sistema funciona amb un sonar que detecta la "capa zero" del mantell de neu i determina a quina alçada està la màquina amb un error d'un centímetre de diferència. A partir d'un mapa de colors, el maquinista ja sap automàticament el gruix que té per sota de la màquina i pot moure la neu des d'aquell punt on n'hi ha dos metres fins allà on només hi ha dos centímetres. L'estació compta amb 521 canons de neu i 83 sondes de temperatura.

Segons Font, l'objectiu és produir el doble de neu amb canons que produeixin més amb menys energia i menys aigua. Es busca ser "més eficients" i amb aquest sistema s'està aconseguint un estalvi. En aquest sentit, una altra fórmula que està aplicant la Molina és un sistema de treball mitjançant tauletes digitals a cada màquina llevaneu on s'informa del comunicat de treball de cada maquinista per tal que no hi hagi duplicitat a l'hora de passar per damunt de les pistes. Amb aquest sistema, segons Xavier Perpinyà, han aconseguit un estalvi de fins a 20.000 euros anuals en carburant en determinades pistes llargues de l'estació.

Així mateix, està previst que aquesta mateixa setmana s'incorpori a la flota de la Molina una màquina híbrida per tal d'anar eliminant progressivament el gasoil. Segons Ricard Font, porta un motor tèrmic que transforma amb electricitat per reduir el consum diari de gasoil. Aquesta nova màquina comptarà també amb el sistema 'Snowsat'.

En aquest sentit, Font destaca que la Molina és una estació que funciona amb energia verda. Enguany un 25% del total que es fa servir prové de la solar i la previsió és que l'any que ve sigui del 100%. Així mateix, les instal·lacions de la part baixa funcionen amb biomassa que s'obté d'un pla de gestió forestal de FGC. Segons Font, a l'empresa pública són "activistes de la lluita contra el canvi climàtic" perquè les estacions que gestionen es troben dins de parcs naturals.

El + vist

El + comentat