Política 15/07/2011

L'Estat ingressarà 1.600 milions d'euros amb la privatització del Prat

L'executiu relega a Catalunya una feina de "vigilància". Foment no es compromet al fet que els aeroports del Prat i Barajas no acabin en mans de la mateixa empresa. Blanco nega el traspàs dels aeroports de Girona, Reus i Sabadell que s'ha d'abordar dimarts a la comissió bilateral.

Redacció
4 min

MadridEl govern espanyol ha engegat aquest divendres el procés per a la privatització de la gestió dels aeroports del Prat i Barajas amb la creació de les dues societats concessionàries. El procés de venda del 90,5% de les accions comença el 30 de juliol i tot plegat finalitzarà la primavera del 2012, en què ja estaran en mans d'empreses privades. La Generalitat queda relegada a tenir un paper "determinant" en una societat de "vigilància" que no es constituirà fins a l'últim trimestre del 2011. Foment no es compromet al fet que el Prat i Barajas no acabin en mans de la mateixa empresa, tot i que "no ho troba desitjable". L'Estat ingressarà 1.600 milions d'euros amb la privatització del Prat.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

L'empresa que s'adjudiqui el Prat haurà fer un pagament inicial mínim a Aena Aeroports de 1.400 milions i satisfer després un cànon anual del 20% de la facturació que el 2012 ascendirà a 80 milions d'euros. Les tarifes dels aeroports estaran regulades per un organisme que "fixarà unes regles de joc" perquè "ningú vagi per sota de costos".

Les empreses (o empresa) que adquireixin el 90,5% del capital de cadascuna de les societats tindran la concessió durant 20 anys, prorrogables uns altres cinc. Durant aquest període s'ocuparan de l'explotació, administració, promoció, conservació i manteniment de l'aeroport.

Barajas val el doble que el Prat

Foment vendrà les concessions de l'aeroport de Madrid al doble del preu que preveu ingressar pel de Barcelona. La quantitat mínima de sortida de les ofertes per l'aeroport de Barajas és de 3.700 milions, mentre que la del Prat és de 1.600 milions. A més, les empreses hauran de pagar un cànon del 20% de la facturació amb un mínim garantit que el 2012 serà de 150 milions per a Madrid i 80 per al Prat. Els més de 5.000 milions de benefici aniran a Aena Aeroports.

Paper "determinant" en una societat "de vigilància"

Paral·lelament a la creació de les dues societats de gestió, el govern espanyol crearà dues societats "de vigilància" que s'encarregaran de vetllar perquè els aeroports responguin als interessos del territori. En aquestes societats de "vigilància" hi haurà representats els governs autonòmics, els agents econòmics i els ajuntaments.

Segons el ministeri de Foment, en aquestes societats hi tindran un paper "determinant" els governs i els actors autonòmics. El ministeri de Foment manté que la societat de "vigilància" del Prat tindrà poder real d'incidència, però els màxims responsables de Foment no han concretat aquest paper.

Aena, en canvi, sí que tindrà participació dins de les societats de gestió dels dos aeroports perquè es reserva el 9,5% de les accions que restaran del procés de privatització.

Fonts del ministeri de Foment apunten que encara "està per veure" quins són els representants que el govern espanyol envia al consell d'administració de les societats en representació d'aquest percentatge de capital, tot i que de moment no està previst que els governs autonòmics es facin càrrec de part d'aquestes accions, informa ACN.

Calendari

L'autorització de la creació de les dues societats de gestió obre el procés que ha de culminar la primavera del 2012. En primer lloc les autoritzacions i tota la documentació passa a mans del Consell Consultiu de Privatitzacions. Un cop es disposi del dictamen favorable el consell de ministres aprovarà la seva licitació el 29 de juliol.

Les licitacions dels dos aeroports s'iniciaran el 30 de juliol, data en què s'obre el termini per a la presentació de la documentació que acrediti la solvència tècnica i econòmica dels licitadors. Aena Aeroports examinarà la documentació presentada i facilitarà a les empreses tota la informació necessària sobre l'estat dels comptes dels aeroports, com l'accés al quadern de vendes i els documents operatius, legals i tècnics perquè coneguin la situació real de l'empresa.

Les empreses podran presentar les seves ofertes fins a finals d'octubre. A partir d'aquest moment Aena examinarà les ofertes i adjudicarà el concurs a finals de novembre. Les empreses que es facin càrrec d'aquestes adjudicacions disposaran d'un termini de tres mesos, i la primavera del 2012 es faran càrrec de la gestió dels dos aeroports.

Les empreses privades que obtinguin la concessió la tindran per un període de 20 anys, prorrogable a cinc anys més. En aquest període el concessionari s'ocuparà de l'explotació de l'aeroport "complint en tot moment els requisits i condicionants que imposi l'agència estatal". També s'haurà de fer càrrec de la plantilla d'Aena i respectar els convenis signats entre Aena Aeroports i els sindicats fa uns mesos.

Tarifes regulades

Malgrat que un dels objectius del procés és afavorir la competència, les tarifes mínimes estaran regulades per un reial decret. Estaran regulades les taxes per aterratge, passatgers i seguretat, a més d'altres activitats comercials i immobiliàries. El valor inicial d'aquestes taxes s'inclourà al contracte, i la seva actualització es basarà en una fórmula que tingui en compte la recuperació dels costos i el benefici esperat pel gestor.

Inversions en accessos

El concessionari haurà de presentar un pla d'inversions que garanteixi l'òptima qualitat dels serveis de l'aeroport. Part d'aquestes inversions seran obligades seguint els plans d'Aena, i el concessionari en pot proposar d'altres.

Paral·lelament el govern espanyol ha autoritzat aquest divendres la venda del 49% del capital d'Aena Aeroports. El preu dels trams dependrà de les condicions del mercat, i segons Foment es farà guardant sempre l'interès general i maximitzant el valor de l'empresa.

Altres aeroports

El ministre José Blanco ha explicat també avui que veu difícil que ara es pugui avançar en la desclassificació dels aeroports de Girona, Reus i Sabadell com a interès general, el pas necessari perquè puguin passar a mans de la Generalitat. Aquest és un dels temes que s'ha d'analitzar a la comissió bilateral que es farà dimarts a Madrid.



stats