Política 18/10/2011

Foment assegura que l'acte del Corredor Mediterrani a Barcelona no és electoralista

Assegura que Blanco no té "cap afany de protagonisme" i afegeix que una de les condicions que va plantejar a la Cambra de Comerç és que es convidés tothom, també Mas

Acn
3 min

MadridFonts pròximes al ministre de Foment i portaveu del govern espanyol, José Blanco, han expressat aquest dimarts en declaracions a l'ACN el seu rebuig a les acusacions d'electoralisme que ha rebut per part del Govern després que es donés a conèixer que Blanco prepara per dimecres una trobada amb la societat civil catalana per valorar la decisió de la Comissió Europea respecte a la inclusió del Corredor Mediterrani a la xarxa de projectes prioritaris. El Govern considera que es tracta d'un "acte de campanya", però l'entorn del ministre assegura que no té "cap afany de protagonisme" i que ha buscat una entitat independent com la Cambra de Comerç precisament per evitar polèmiques que considera fora de lloc.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

L'acte tindrà lloc aquest dimecres a la tarda poques hores després que l'eurocomissari de Transports i vicepresident de la Comissió Europea, Siim Kallas, hagi fet pública al migdia la decisió definitiva- i es produirà sota els auspicis de la Cambra de Comerç. El director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, ha apuntat que es tracta d'un "acte de campanya" on Blanco busca "ensenyar les bondats del Corredor Mediterrani i demostrar que el govern de l'Estat hi ha estat implicat", mentre que el candidat de CiU a les eleccions generals, Josep Antoni Duran i Lleida -que també ha titllat l'acte d'electoralista- ha recordat a Foment que altres han fet "més gestions" en favor d'aquest traçat.

L'entorn del ministre rebutja de ple totes aquestes acusacions i assegura que ha intentat en tot moment buscar un àmbit neutral on presentar la solució de la Comissió Europea i les seves intencions respecte al corredor. Segons aquestes veus, el fet d'escollir la Cambra de Comerç com a entitat organitzadora de l'acte és fruit de la voluntat del ministeri de no monopolitzar un projecte que ha de ser "un objectiu comú tota la societat". La seva actuació, asseguren, ha estat "impecable" i ha tingut com a objectiu "garantir un terreny on ningú se senti incòmode". En aquest sentit, recorden que Blanco hauria pogut trobar "alternatives" a l'acte, com per exemple un esmorzar informatiu, però ha "renunciat a monopolitzar" la qüestió perquè és el que li sembla "més adequat".

Foment també nega les acusacions que apunten que el govern espanyol no s'ha implicat a fons en aquest projecte i ha treballat implícitament per a altres corredors. Segons l'entorn del ministre, en aquests últims mesos s'han fet un total de 40 reunions "discretes" amb responsables de la Comissió Europea per assegurar que el corredor queda inclòs dins dels projectes prioritaris de la CE. Han estat, afirmen, contactes importants que s'han fet "amb qui calia" i sense "aixecar la llebre".

Segons Foment, en les gestions que es van fer amb la Cambra de Comerç va quedar explícitament clar que la voluntat era "convidar tothom" de la societat civil i econòmica de Catalunya, també el president de la Generalitat, Artur Mas. "Del que es tracta és de formalitzar i escenificar un suport a un projecte que fa quatre anys que busquem", apunten aquestes veus, que lamenten que la qüestió hagi quedat envoltada de "polèmiques" que consideren innecessàries. "No tenim cap afany de protagonisme en aquesta qüestió", apunten, tot i que recorden que el govern socialista ha estat "l'únic" que ha apostat pel corredor des de La Moncloa.

Les mateixes veus destaquen que el Corredor Mediterrani no només requereix el finançament de la Comissió europea -que s'estima que pot ser del 10% del cost del projecte- sinó el de tots els actors perquè "ho haurem de gestionar entre tots", i especialment el del govern espanyol, que és el que haurà d'incloure als pressupostos generals de l'Estat les partides pressupostàries que han de fer realitat el projecte. A més, apunten que el corredor ja és a hores d'ara la principal inversió del ministeri.

stats