BARÒMETRE DEL CIS

D'on obté els suports Podem? Radiografia del votant de Pablo Iglesias

El perfil de l'elector mitjà és un jove, home, d'esquerres, exvotant d'IU, PSOE o UPyD i amb estudis com a mínim de secundària

El baròmetre de gener del CIS ha suposat la consolidació de Podem com un aspirant a nou inquilí de la Moncloa a partir de les properes eleccions estatals en situar-se en segona posició en intenció de vot, per davant del PSOE. Ara bé, d'on treu els suports necessaris per fer possible un 23,9% d'intenció de vot? Quin és el perfil del seu votant?

Pel que fa als partits que més han de patir per l'auge de Pablo Iglesias, el CIS situa clarament IU-ICV com a principal damnificat, atès que el 40,6% dels que van fer confiança el 2011 a Cayo Lara o Joan Coscubiela ara optarien per Podem. Igualment, un 26,1% dels que van votar PSOE ara triarien Iglesias, així com un 22,9% dels que fa quatre anys van escollir UPyD. En menor mesura, Podem esgarraparia el 7,3% dels votants del PP i el 6,6% dels de CiU. El 28,8% dels electors d'altres formacions menors també farien el pas ara cap al nou partit. De forma destacada, Iglesias seduiria igualment el 34,9% dels nous joves electors que el 2011 no tenien edat per votar, així com el 17,4% dels que llavors es van abstenir i dels que van votar nul. Finalment, el 13,5% dels que van votar en blanc ara posarien una butlleta de Podem al sobre.

Pel que fa a l'escala ideològica, el discurs sobre el fet que el partit no és d'esquerres ni de dretes no es trasllada al perfil del seu votant. Iglesias sedueix sobretot els electors d'esquerres, tot i que també esgarrapa més a la dreta. Així, en una escala en què 1 és el màxim d'esquerres i 10 el màxim de dretes, Podem rep el 47,9% dels vots dels que s'identifiquen amb l'1 i el 45,7% dels que ho fan amb el 2. Igualment, el 28,7% dels que se situen al 3 també els votaria, i el 24,8% dels del 4 –en aquest punt de l'escala, el PSOE se situa per davant–. Els votants que s'identifiquen amb el 5 ja són més refractaris a Podem i li farien confiança un 16,6%, així com un 9,9% dels que se situen en el 6 i un 4,3% dels del 7. Fins i tot rebrien un 4% dels suports dels votants d'extrema dreta que es troben al 10. I això que Podem és percebut pels enquestats com el partit més d'esquerres de l'arc polític, amb un 2,28 en aquesta mateixa escala, més i tot que Amaiur (2,34), BNG (2,45) i IU-ICV (2,62).

Quant al gènere, el votant és més masculí que femení, ja que la intenció directa de vot entre els homes és del 22,9%, i entre les dones cau fins al 15,7%. Així mateix, rep més confiança entre els joves, amb un 27,4% d'intenció directa, entre els menors de 35 anys, malgrat que el suport es manté per sobre del 20% fins als 64 anys. Per als de 65 o més, però, Podem ja no és tan atractiu i només el 5,6% d'aquest col·lectiu el votaria.

Pel que fa al nivell d'estudis, Iglesias manté una intenció directa de vot superior al 20% entre persones amb estudis de secundària o superior, mentre que el suport entre els que tenen només estudis de primària (11,2%) i no en tenen (6,9%) és molt inferior, en coherència amb la poca entrada que té entre la gent gran, normalment amb una formació menor.

En relació amb l'estatus socioeconòmic del votant, Podem té un suport força transversal, al voltant del 19,3% de mitjana en tots els segments, malgrat que és superior entre les persones que es consideren de classe alta o mitjana-alta (23,7%) i cau entre les velles classes mitjanes (14,7%). Pel que fa a la condició econòmica de l'electorat, Iglesias té èxit sobretot entre els comerciants, el personal administratiu, els obrers no qualificats, els aturats i els estudiants, però punxa entre els empresaris i alts directius, els agricultors, els jubilats i els empleats del treball domèstic.

Més continguts de