Un vídeo delata que el cònsol espanyol a Sant Petersburg hauria homenatjat la División Azul

Público.es diu que la Hermandad de la División Azul va intentar esborrar totes les informacions que vinculaven el diplomàtic amb les ofrenes i que la família del cònsol "ha pressionat periodistes"

A l'acte d'homenatge a la División Azul que es va fer el 10 de febrer al cementiri de l'Almudena de Madrid s'hi va llegir una carta de suport atribuïda al cònsol espanyol a Sant Petersburg, Juan Antonio Martínez Cattaneo –tal com delata aquest vídeo publicat a YouTube, un fragment del qual avui ha difós Público.es–, tot i que la Hermandad de la División Azul desmenteix ara que hi participés i diu que la menció al cònsol va ser un "inexplicable error" dels organitzadors.

Segons Público.es la Hermandad de la División Azul "va intentar esborrar totes les informacions que vinculaven el diplomàtic –fill de divisionari– amb les ofrenes de Krasny Bor". A més, el diari afegeix que la família Martínez-Cattaneo "va pressionar periodistes perquè esborressin dels seus blogs els vídeos originals sota amenaça de denúncia". La possible implicació del cònsol en l'acte també ha fet que el diputat per ERC al Congrés Joan Tardà registrés algunes preguntes escrites al govern espanyol.

Al vídeo es veu com el portaveu de l'homenatge diu als assistents que el cònsol els ha fet arribar "unes petites breus paraules", i tot seguit llegeix una carta que atribueix al cònsol: "En data 10 de febrer, al mateix camp de Krasny Bor, no faltaran sobre la neu unes flors, amb els nostres colors, les cinc roses i una oració: 'Arriba España!'". Tot seguit, el portaveu –a qui Público.es identifica com Alfonso Ruiz de Castro, antic dirigent ultra de les Bases Autónomas– explica que el cònsol era en aquell precís moment als camps de la batalla de Krasny Bor, posant cinc roses "en homenatge als que hi van donar la vida".

El vídeo, publicat a YouTube per l'usuari Jorge Martin, l'havia publicat originalment l'11 de febrer un altre usuari de YouTube. Martin explica que qui primer el va publicar va ser l'usuari Volchov1941, però que després que els mitjans difonguessin la participació del cònsol a l'acte, Volchov1941 el va retirar i el va substituir per  un altre de més breu on falten 42 segons: el fragment de la carta. Llavors, Martin va recuperar el vídeo original i el va tornar a publicar.

Flors damunt la neu

Algú va posar les flors damunt la neu en un camp, se suposa que situat a Krasny Bor, tal com indicava una fotografia publicada dilluns a la pàgina de Facebook de la Hermandad. Però al comunicat que l'acompanyava s'hi deia que el ram l'havien posat "col·laboradors" de l'entitat. La Hermandad insistia: "Ni el consolat espanyol ni la persona del cònsol han tingut implicació directa en aquesta iniciativa, havent-ne estat tan sols informats". El comunicat era una resposta a les primeres informacions sobre la participació del cònsol de Sant Petersburg a l'homenatge, com aquesta notícia de l'ARA.

Dilluns mateix, segons Público.es, "un membre de la família del cònsol començava una cerca desaforada per evitar per tots els mitjans que el vídeo original continués creixent a les xarxes, i fins i tot va arribar a mantenir situacions pujades de to amb amenaces subtils de denúncia a periodistes i bloguers que havien capturat el vídeo original i l'havien pujat a les seves webs personals". Qui exercia aquesta mena de pressions, segons el diari, era Antonio Martínez-Cattaneo, fill del cònsol i enginyer d'armament.

El missatge a la pàgina de Facebook de la Hermandad de la División Azul, que va ser el primer que va delatar la col·laboració del cònsol a l'homenatge, va ser aquest: "Juan Antonio Martínez Cattáneo, cònsol espanyol a Sant Petersburg, ens va indicar que no faltarien unes roses als camps de Krasny Bor el 10 de febrer, i fidel a la seva paraula així van complir diversos espanyols. Honor als caiguts". El missatge el va trobar, dimecres, el fotògraf Jordi Borràs –en podeu veure una captura de pantalla en aquest tuit, després el van esborrar.

Avui mateix, abans que Público.es difongués el vídeo de l'acte, la presidenta de la Hermandad de la División Azul, Lucinda Aguelo Monreal, ha tornat a desmentir la participació del cònsol. Ha assegurat en  una altra publicació a Facebook que "en cap moment" havien rebut "cap missatge" del cònsol espanyol i que la "menció a la seva persona" que havien fet en relació amb l'acte d'homenatge havia estat "producte d'un inexplicable error per part dels organitzadors". L'entitat s'atribueix tota la responsabilitat sobre aquests fets "les possibles causes dels quals no s'han pogut establir fins al moment".

Alfonso Ruiz de Castro, vicepresident de la Hermandad i la Fundación de la División Azul, ha explicat a Público.es que quan feia el discurs a l'acte se li va acostar algú i li va donar un paper manuscrit on s'explicava la col·laboració del consolat. "Després resulta que no és el consolat, sinó que són uns senyors que eren de viatge allà, que són col·laboradors, i que van tergiversar una cosa que ells havien notificat al consolat de Sant Petersburg", s'excusa Ruiz de Castro en declaracions al diari digital per intentar explicar "l'inexplicable error" que els va dur a involucrar un home que, segons diu ara la Hermandad, no tenia res a veure amb l'homenatge. El diari també explica que el pare del cònsol va combatre amb la División Azul, per la qual cosa va rebre dues medalles. Dues creus de ferro, en concret.

Preguntes al Congrés

El diputat Joan Tardà justament ha registrat al Congrés una bateria de preguntes al govern espanyol sobre la participació del cònsol de Sant Petersburg a l'homenatge a la División Azul. En concret, demana, a partir de les notícies que es van publicar si la Moncloa creu que és oportú que el cònsol "homenatgi els soldats espanyols que van lluitar a la División Azul al costat dels nazis al cruel setge de Leningrad", i si no és el cas, "què pensa fer en relació amb aquesta qüestió". També demana si el cònsol va assistir a l'acte i, si és el cas, què va costar que ho fes i si cap altre representant públic ha participat en homenatges a la División Azul en altres ciutats.

Krasny Bor

A la batalla de Krasny Bor van morir 5.000 espanyols de la División Azul que es van enfrontar a l'exèrcit soviètic. Hitler va dir dels soldats que li havia enviat Franco: “Extraordinàriament durs per a les privacions i ferotgement disciplinats”. La División Azul es nodria principalment de militars professionals, però també de voluntaris, molts d'ells falangistes o aventurers, i alguns excombatents republicans forçats per un règim repressor.

El setge de Leningrad va durar 900 dies, del 8 de setembre del 1941 fins al 27 de gener del 1944. El mariscal Wilhelm Ritter von Leeb volia conquerir ràpidament la ciutat, però els soviètics van construir una intricada defensa. Hilter va decidir assetjar la ciutat i deixar que la població morís de fam i de fred. Famílies senceres van morir, i les condicions –les temperatures podien arribar als -40 ºC– durant aquells 900 dies van ser terribles. Les autoritats van reconèixer 600.000 morts, però alguns altres estudis apunten que van superar el milió.