Sixte Cambra, l'amic d'Artur Mas que va intentar l'assalt de CiU al Barça

El president de l'Autoritat Portuària va ser senador i ha dividit la seva vida entre l'esport i l'empresa

El president de l' Autoritat Portuària de Barcelona (APB), Sixte Cambra, investigat en l'operació de la Guàrdia Civil pel presumpte finançament irregular de Convergència, és un empresari i consultor lligat al món de l'esport i de l'empresa que va exercir com a senador de Convergència i Unió tot i que no va arribar a militar en cap dels dos partits de la coalició. També és amic personal de l'expresident de la Generalitat i de CDC Artur Mas.

Cambra, nascut a Barcelona el 1952, va ser senador independent per CiU entre el 1993 i el 2004. Abans, Cambra, que va estudiar administració d'empreses a Esade, havia estat director de l'Estadi Olímpic durant els Jocs del 1992 i coordinador de l'Anella Olímpica de Montjuïc.

Però la seva vinculació amb el món de l'esport va començar molt abans. Del 1985 al 2008 va ser director del torneig Comte de Godó, que es fa cada any al Real Club de Tenis Barcelona, i també va ser vicepresident del Futbol Club Barcelona.

De fet, en les eleccions a la presidència del club blaugrana de l'any 1989 es va enfrontar a l'aleshores president Josep Lluís Núñez, en el que va ser considerada una operació de CiU per assaltar el poder de la principal institució de la societat civil catalana. Tot i ser unes eleccions molt renyides, l'aposta no va funcionar i Cambra, després de passar per la organització olímpica, va fer el salt a la política com a senador.

En el món empresarial, Sixte Cambra es va iniciar en el sector tèxtil i va passar després a la consultoria. Soci fundador de la coneguda companyia de captació de talents Seeliger & Conde, es va vendre les accions que hi tenia l'any 2011, quan va ser nomenat president del port de Barcelona.

Un càrrec curiós, ja que el president de l'Autoritat Portuària, possiblement la infraestructura més important de Catalunya, és un càrrec que  nomena la Generalitat però que  depèn d'un organisme estatal, Puertos del Estado, que penja del ministeri de Foment.

Això ha obligat Cambra durant els últims anys a mantenir un obligat equilibri en un moment d'enrariment de les relacions entre totes dues administracions a causa del procés, ja que, tot i que la gestió del port és autònoma, requereix amplis consensos amb l'administració estatal, que, a més de controlar la gestió via ' Butlletí Oficial de l'Estat', com va passar amb el fons d'accessibilitat, també és al consell d'administració de l'Autoritat Portuària.

De fet, aquesta mateixa setmana Cambra lamentava els "enfrontaments territorials" que hauria provocat el titular de Foment, Íñigo de la Serna, en presentar les inversions dels ports espanyols, ja que el de Barcelona és el que més diners hi destinarà el 2017, cosa que es veu amb recel des d'altres ports de l'Estat. Però Cambra matisava que són unes inversions que el port fa amb els seus recursos i el seu endeutament, i no amb diners de l'Estat. Unes inversions que per a l'any 2017 estan pressupostades en 135 milions d'euros. De fet, el port de Barcelona el 2016 va ser el segon licitador d'obra pública de Catalunya, amb quasi 90 milions d'euros.