CORRUPCIÓ
Política 15/01/2018

Tres vies diferents per al cobrament de comissions

Els diners de Ferrovial van arribar en efectiu, i a través de convenis i factures falses

G.p.
3 min
L’extresorer de CDC Daniel Osàcar ahir a la seva arribada al Palau de Justícia.

BarcelonaUn entramat a tres bandes. Un “acord criminal” -segons s’afirma a la sentència del cas Palau- que permetia a Convergència cobrar comissions de Ferrovial a través del Palau de la Música a canvi de l’adjudicació d’obra pública. Una arquitectura sofisticada que, segons considera provat el tribunal, va facilitar que durant una dècada -entre el 1999 i el 2009- Convergència rebés diners de la constructora a través del Palau de la Música. Com? Bàsicament a través de tres vies principals: l’entrega de diners en efectiu; la signatura de convenis falsos entre la institució i la Fundació Ramon Trias Fargas -afí a CDC-, i l’emissió de factures falses per part d’empreses que cobraven al Palau feines que feien per Convergència.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

La sentència del cas Palau feta pública ahir estableix aquestes tres vies com els mecanismes a través dels quals CDC va obtenir fins a 6,6milions d’euros -que ara se li reclamen en concepte de comís-. Pel que fa a l’entrega de diners en efectiu per part del Palau, el tribunal considera acreditat que Ferrovial feia arribar els fons a un compte del Palau -ja fos de l’Associació Orfeó Català o de la Fundació del Palau- i després la institució fingia -amb anotacions comptables falses- que traslladava els diners d’un compte a l’altre sense que això s’arribés a produir. Els diners, en canvi, es feien desaparèixer i s’entregaven en mà als extresorers de CDC -a Carles Torrent fins al 2005 i després a Daniel Osàcar-. Per aquesta via, el tribunal calcula que Convergència es va endur fins a 3.741.898 euros entre l’any 2000 i el 2007.

Una via més “sofisticada”

Les altres dues vies són més sofisticades. La primera -a través de la qual s’haurien drenat 630.655 euros-és la signatura de set convenis falsos entre l’Orfeó i la Fundació Trias Fargas per col·laboracions inexistents entre els anys 1999 i 2008. Uns convenis que durant el judici Osàcar va intentar justificar afirmant que servien perquè “a les festes majors dels pobles governats per CDC no sonés només música andalusa i també hi haguessin sardanes i hi ballés l’esbart”. La segona -que es va aplicar a partir del 2004 i per a la qual el tribunal considera clau l’arribada de Gemma Montull al Palau- va suposar que 2.303.552 euros fossin entregats a CDC a través d’un sistema de factures falses. Així, es va reduir l’ús de xecs al portador i es va passar a un sistema a través del qual les empreses Mail Rent, New Letter Market, Letter Graphic, Altraforma, Hispart i Publiciutat -“de forma concertada amb Millet, Montull i Osàcar”- giraven al Palau factures falses. Factures que o bé es referien a serveis inexistents -i aleshores les mateixes empreses entregaven els diners rebuts a CDC- o bé feien referència a serveis que es cobraven al Palau de la Música però es duien a terme directament a Convergència.

Tot plegat, una estructura que la sentència estableix que es va gestar en un acord entre Ferrovial, CDC i el Palau de la Música i que hauria permès a la formació finançar-se a canvi d’influir en l’adjudicació d’obra pública perquè Ferrovial -que fins aleshores no havia tingut una gran presència en la contractació a Catalunya- s’endugués concursos com el de la línia 9 del metro de Barcelona, el de la Ciutat de la Justícia -on s’acabaria jutjant el cas-, el d’un pavelló municipal a Sant Cugat del Vallès o el de les obres de revestiment de la sèquia Bellet al riu Ebre.

stats