Política 09/05/2018

El Tribunal de Comptes qüestiona la transparència de l'Alt Comissionat per a la Marca Espanya

Un informe conclou que "no es pot comprovar" l'execució de convenis amb altres empreses

Ara
3 min
El Tribunal de Comptes qüestiona la transparència de l'Alt Comissionat per a la Marca Espanya

BarcelonaEl Tribunal de Comptes suspèn la gestió de l'Alt Comissionat per a la Marca Espanya, organisme creat el 2012 i que depèn del ministeri d'Exteriors per impulsar la imatge del país fora de les seves fronteres. En un informe, el tribunal fiscalitzador considera que es fonamenta en "objectius generals que no tenen el necessari desglossament en objectius sectorials i accions concretes i mesurables". El Tribunal de Comptes denuncia que "no s'estableixen indicadors que permetin mesurar la seva consecució ni el seu impacte en l'evolució de la imatge d'Espanya, a diferència del que passa amb altres iniciatives de promoció de la marca-país desenvolupades en països del nostre entorn o per altres organismes amb objectius concurrents".

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

En relació amb el principi de transparència, s'ha detectat que no consta publicada al Portal de Transparència cap de les informacions que exigeix aquesta llei, llevat del currículum de l'alt comissionat a l'apartat "Currículums alts càrrecs" del ministeri d'Afers Exteriors i de Cooperació, que no coincideix amb la informació remesa a petició del Tribunal de Comptes. L'informe detecta que "algunes de les funcions atribuïdes a l'Alt Comissionat per a la Marca Espanya ja eren parcialment assumides per altres òrgans del ministeri d'Afers Exteriors i de Cooperació" i que "tot i la creació de l'Alt Comissionat, aquests òrgans no han deixat de tenir-les atribuïdes".

A més, l'informe conclou que "la gran majoria de línies d'actuació previstes per a Marca Espanya no depenien de l'acció de l'Alt Comissionat, ni pel que fa a la planificació ni a l'impuls ni la consecució". L'Alt Comissionat té atribuïdes les competències per celebrar i formalitzar convenis de col·laboració en el desenvolupament de la seva activitat, i en virtut d'aquesta facultat ha subscrit convenis de col·laboració amb entitats públiques, associacions, fundacions i empreses privades, incloent-hi una empresa tèxtil el consell d'administració de la qual és membre aquest comissionat. En la mostra de convenis analitzada en la fiscalització s'ha observat que "el seguiment i control de la documentació i de l'execució d'aquests convenis ha estat defectuós, i s'ha impedit, en alguns casos, comprovar la realitat de les activitats".

En la fiscalització s'ha detectat que, tant en la configuració de l'Alt Comissionat com respecte a les condicions d'exercici de les seves funcions, no hi ha prou desenvolupament normatiu. En aquest punt, l'informe destaca que "ni l'Alt Comissionat ni la seva oficina disposen d'una normativa que en reguli el funcionament", més enllà del decret de creació. L'activitat de l'oficina de l'Alt Comissionat, subratlla, "s'ha centrat en el seguiment d'una sèrie d'índexs i taules classificatòries nacionals i internacionals que monitoritzen la imatge d'Espanya, elaborats per diferents institucions que, en la major part dels casos, ja elaboraven abans de la creació de l'Alt Comissionat del govern per a la Marca Espanya".

El text denuncia alhora que "l'Alt Comissionat ha celebrat pactes subscrits verbalment, sense formalització de document escrit, cosa que no s'ajusta a les lleis administratives de procediment i transparència". Bàsicament perquè aquest fet, com conclou l'estudi, "impedeix revisar i controlar el que s'ha acordat". De fet, l'informe recull que un conveni de l'Alt Comissionat amb una associació privada "va permetre que la seva oficina pogués disposar de fons aportats per empreses privades que van ser destinats a despeses ordinàries de funcionament de l'oficina i a pagar serveis prestats per tercers per al projecte, sense que la disposició de numerari s'ajustés a la normativa que regula els fluxos d'ingressos en l'administració".

Per tots aquests motius, el Tribunal de Comptes insta l'Alt Comissionat a "desenvolupar el marc normatiu adequat per a l'exercici de les funcions de l'Alt Comissionat i l'activitat del projecte Marca Espanya, tant en l'àmbit contractual i patrimonial com en l'operatiu (selecció de col·laboradors, ambaixadors Marca Espanya, etc.)"; "dotar el projecte dels mitjans humans i materials necessaris" i "adoptar les mesures necessàries per millorar el sistema de seguiment de l'execució i control dels acords i convenis subscrits".

stats