DRETS DELS PARLAMENTARIS

Els diputats al Congrés renuncien a l'ADSL gratis però no als 3.000 euros anuals en taxis

El servei de taxi teòricament només s'abona a qui no disposa de cotxe oficial, però hi ha parlamentaris que gaudeixen de les dues prerrogatives

Els 'luxes' dels polítics cada cop són un element més qüestionat per la nova política. El debat sobre els aforaments així ho evidencia, però també les recances a acceptar certs regals o facilitats pel fet d'ostentar un càrrec. I no només de mans privades, sinó també prerrogatives pròpies de la condició d'electes. De fet, la cap de l'oposició al Parlament, Inés Arrimadas (C's),  ha renunciat als "privilegis" d'aquest càrrec –com gairebé tots els seus antecessors–, així com els regidors de la CUP a Barcelona, que van refusar les dietes, els mòbils i els cotxes oficials.

Nombrosos diputats del Congrés s'han apuntat a aquesta opció, però amb diferent mesura segons el "privilegi" en qüestió. Així, tres quartes parts dels membres de la cambra baixa (261 dels 350) han renunciat al fet que el Congrés els pagui la connexió a internet (ADSL) a casa seva, però només el 14% (51) ha rebutjat l'abonament de taxi que posa a la seva disposició.

A l'inici de la legislatura, el Congrés va oferir a cadascun dels diputats electes un 'kit tecnològic' que consta d' un telèfon mòbil d'última generació, un iPad, l'ordinador de l'escó, el del despatx i una línia ADSL al seu domicili. No obstant això, tres de cada quatre diputats (261 dels 350) han decidit renunciar a l'abonament d'internet a casa seva, entre ells tots els de Podem i les seves confluències (65), Ciutadans (40) i Democràcia i Llibertat (DL) (8).

Segons les dades del Congrés a data de 10 de març, avançades aquesta setmana per la web 'Sueldos públicos', també han declinat l'ADSL 67 dels 119 diputats del PP (el 56,3% del total) i 59 dels 89 del PSOE (66%). A ERC, només un dels nou diputats que conformen ha acceptat que la cambra baixa es faci càrrec del pagament d'internet. A més, la meitat del PNB i 11 dels 14 components del grup mixt han dit 'no' a l'oferta del Congrés.

Així mateix, a l'inici de la present legislatura, el Congrés va oferir als diputats una targeta personalitzada que permet abonar el servei de taxi a la ciutat de Madrid amb un límit anual de 3.000 euros. Aquesta prerrogativa l'han utilitzat gairebé tots els diputats, 299 dels 350. Teòricament, l'abonament de taxi s'ofereix als diputats que no disposen de cotxe oficial, cosa que no encaixa amb les xifres facilitades.

Combinar taxi i cotxe oficial?

Així, el Congrés diu que l'han sol·licitat tots els diputats de Ciutadans, ERC, DL o PNB, i en canvi tots els grups tenen un cotxe oficial per al seu portaveu. També s'indica que tots els diputats del PP excepte tres han demanat la targeta, quan n'hi ha més de tres amb cotxe oficial –el tenen reservat membres del govern central, integrants de la mesa de la cambra i portaveus de grup.

En principi, només ha renunciat a la targeta un 14% dels diputats (51 dels 350), 48 dels quals són de Podem i tres del grup popular. El grup parlamentari que presideix Pablo Iglesias va prometre tot just constituir-se les Corts que tots els seus diputats renunciarien a aquestes targetes, si bé n'hi ha 17 que no ho han fet.

El lliurament d'aquesta targeta de taxi no suposa una despesa de 3.000 euros anuals per cada diputat perquè el seu ús és finalista, és a dir, el Congrés només abona els viatges que el parlamentari realitzi fins al límit màxim establert. Per tant, el Congrés gastarà com a màxim 897.000 euros a l'any en taxis.

A més del taxi, el Congrés cobreix als diputats les despeses de transport amb mitjà públic (avió, tren, automòbil o vaixell), així com les despeses derivades de l'aparcament a les estacions de tren i aeroports. Es tracta d'un reemborsament de despesa, és a dir, no es facilita una quantitat al parlamentari, sinó que se li abona directament el bitllet a l'empresa transportista.

Si el que fan servir és el seu propi automòbil per al compliment de les seves funcions parlamentàries, se'ls abona 25 cèntims per quilòmetre així com, si és el cas, els imports dels peatges d'autopistes, sempre amb la justificació corresponent.

Més continguts de