Política 03/11/2019

Casado esquiva les crítiques pels anuncis falsos a les xarxes

El PSOE, Podem i Més País exigeixen explicacions al PP

Ot Serra
3 min
Casado esquiva les crítiques pels anuncis falsos a les xarxes

Madrid“El PP és un partit net”. Pablo Casado s’espolsava de sobre dijous les vinculacions que suposadament el seu partit tindria amb la campanya de desmobilització de l’esquerra que ha circulat durant tota la setmana a les xarxes socials. Va ser al col·loqui organitzat per l’ Abc on va haver de respondre a aquesta qüestió i, des d’aleshores, el PSOE, Unides Podem i Més País han denunciat l’ofensiva, tot i que el líder conservador se n’ha pogut escapolir sense donar explicacions. És de fàcil pronòstic que Pedro Sánchez i Pablo Iglesias buscaran les pessigolles al seu adversari durant el debat televisat de candidats de demà al vespre, especialment el líder del PSOE, interessat en frenar les expectatives a l’alça de Casado i fragmentar el vot de la dreta.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Ahir el diari El País va explicar que la campanya per desmobilitzar l’esquerra és la tercera campanya política més gran que s’ha fet a Facebook a nivell d’inversió econòmica. Diverses pàgines d’aquesta xarxa social amb noms com Recuperar el PSOE, Jo no voto, Jo amb Íñigo o La Naranja han anat publicant els últims dies anuncis amb missatges que perjudicaven els partits a qui semblaven donar suport. Molts d’ells cridaven a l’abstenció dels partits d’esquerres, fet que beneficia la dreta i, especialment, el PP. Una de les persones que haurien pagat per aquests anuncis -que tindrien un públic potencial d’un milió d’usuaris-és Josep Lanuza, segons va revelar Eldiario.es, un empleat de Sanmartin Politics, la consultora d’Aleix Sanmartín, que en aquesta campanya treballa per a Casado. També hi seria al darrere Javier Ager Solano, simpatitzant del PP de la Regió de Múrcia.

“El PP paga campanyes en fake news. Té tot el dret del món a fer-ho, però que doni la cara”, es va queixar ahir el candidat de Més País, Íñigo Errejón, en el seu acte central a València. Conscient que l’única opció per a la dreta és que els “progressistes es desmoralitzin”, el cofundador de Podem va fer una crida a “revalidar la victòria de l’abril” per a l’esquerra, però va reclamar “no engegar-la a rodar”. Iglesias ja fa uns dies va criticar les “clavegueres en campanya” del PP i ahir Sánchez s’hi va abonar recriminant la iniciativa a les xarxes. “La campanya del PP és «Jo no voto», doncs diguem-los «Jo sí que voto»”, va manifestar el president en funcions des de València. La pressió de les formacions progressistes no s’ha quedat aquí: Més País va presentar una denúncia davant la Junta Electoral Central i el PSOE va reclamar a l’organisme que vetlla pel procés electoral que traslladi els fets a la fiscalia. De fet, en una entrevista ahir a la nit a La Sexta, Sánchez va advertir el PP que la campanya per desmobilitzar el vot pot tenir “conseqüències penals”.

Batalla soterrada

Tant Sánchez com Casado saben que la partida del 10-N es juga en dos fronts: el nivell de mobilització de l’esquerra i la fragmentació de la dreta, que és el que ja va decantar els resultats del 28-A. Aquesta batalla, però, discorre més enllà de les declaracions públiques. Sánchez sí que pot posar-hi de la seva part alimentant el fantasma de Vox per fer-lo créixer indirectament -la tesi de Génova és que fins i tot mantenen contacte per engreixar segons quins debats que els interessin a tots dos, com l’exhumació de Franco-, però Casado es troba amb limitacions a l’hora d’incentivar l’abstenció de l’esquerra amb el seu discurs. L’ofensiva a les xarxes socials és una via, qui sap si efectiva.

Ahir el candidat popular va continuar la seva campanya amb parada a Galícia, on va estar acompanyat del president de la Xunta, Alberto Núñez Feijóo. El líder gallec va centrar el seu missatge en aglutinar el vot de la dreta en el PP, i va fer un advertiment als potencials votants d’altres opcions: “Ni Cs ni Vox tindran cap escó per Galícia”.

stats