ELECCIONS GENERALS 2019

El viatge per Espanya dels quatre grans candidats espanyols

Un mapa interactiu mostra les diferències en l'estratègia de cada partit a l'hora de buscar el vot

[Si veus aquest contingut des d'una aplicació mòbil, clica aquí per veure el mapa interactiu. A més, pots modificar la visualització de dades, filtrant per partit, mitjançant la pestanya superior de l'esquerra del mapa. Clicant a cada punt del mapa apareix informació sobre l'acte de campanya que s'hi ha fet]

El camí compta. I molt. Cada partit ha escollit on havia de celebrar cadascun dels actes d'aquesta campanya, quina ruta havia de fer, de manera estratègica: ja sigui per mantenir els resultats obtinguts el 2016 –i evitar la fuga de vots— o bé per assaltar la gran bossa d'indecisos d'un determinat territori. Escollir una ciutat determinada o fer l'acte central en una localitat petita de l'Espanya rural no és una decisió aleatòria. El disseny de cada campanya s'ha adaptat a les necessitats de cada partit, perquè trepitjar el territori significa arribar a través dels mitjans locals a uns votants allunyats de les xarxes i les noves tecnologies.

En el mapa interactiu es pot veure com el PSOE ha fet una aposta clara per l'Espanya perifèrica, mentre que el PP ha optat també per consolidar el vot a les dues Castelles. Pedro Sánchez i Pablo Casado han sigut els dos líders més personalistes, assumint tot el protagonisme, mentre que Cs ha optat per preservar Albert Rivera i aprofitar el rèdit que treu Inés Arrimadas a Espanya de la seva lluita contra l'independentisme. Pablo Iglesias, en canvi, ha donat un paper rellevant a Irene Montero i ha centrat principalment les seves aparicions en les tres nacions històriques i Madrid capital.

L'Espanya radial de Sánchez

En el mapa s'observa clarament com l'aposta del PSOE se centra sobretot en l'Espanya radial, amb poquíssima presència de Pedro Sánchez a les dues Castelles. De fet, fins l'última jornada el líder socialista no va posar els peus en aquests territoris. Partint de la seva posició privilegiada a les enquestes –que li atorguen una victòria còmoda però alhora dibuixen la necessitat de pactes–, Sánchez ha sigut el segon candidat espanyol amb més activitat al territori. El cap de llista del PSOE ha repartit molt els seus actes entre les diferents comunitats perifèriques, donant sobretot preeminència a Andalusia i Catalunya. A la primera, on ha buscat el vot rural, amb dos actes en petits municipis, Sánchez intentarà revertir els resultats de les últimes eleccions autonòmiques, quan el PSOE va cedir el poder al tripartit format pel PP, Cs i Vox. A Catalunya, en canvi, pugna amb els partits independentistes per aconseguir una hegemonia que li permeti assaltar la Moncloa.

Les dues Castelles importen al PP

Per la seva banda, Pablo Casado s'ha multiplicat durant aquesta campanya amb pràcticament una trentena d'actes en diferents ciutats i pobles d'arreu del territori. El PP, a diferència dels socialistes, ha apostat per tenir presència a les dues Castelles i minimitzar els actes en una zona de vot habitualment popular com és Galícia, on només van fer un acte. Casado també ha estat només una vegada al País Basc, amb un acte només a Vitòria, mentre que València, Múrcia i Andalusia són regions importants per als populars, tal com ha demostrat la ruta popular. A Catalunya Casado hi ha fet dues incursions, a Tarragona i Barcelona, obviant Lleida i Girona, que, tal com s'observa en el mapa dels resultats de les eleccions del 2016, són territoris marcadament independentistes.

Arrimadas fa ombra a Rivera

Mentre Sánchez i Casado han tingut un paper molt actiu en la campanya, amb una presència molt menor de la resta de figures importants del partit, Pablo Iglesias i sobretot Albert Rivera han compartit protagonisme amb dues figures femenines. A Podem, Irene Montero ha atret bona part dels focus, tot i que ha sigut Inés Arrimadas qui s'ha convertit en figura clau per a Ciutadans. La política catalana ha aprofitat la seva imatge de ferma combatent de l'independentisme per visitar mig Espanya i intentar treure'n rèdit polític. Rivera pràcticament ha renunciat al nord de l'Estat, deixant de banda la polèmica visita a Errenteria on va aconseguir la fotografia que buscava, la de l'enfrontament amb el món abertzale. Una estratègia que també va utilitzar a Sevilla i que Arrimadas ha explotat al màxim en les seves visites a Vic i Torroella de Montgrí.

Rivera ha fet una dotzena de grans actes (la meitat que Casado) i la seva imatge inicial en campanya, quan va aparèixer a través d'un holograma, ha acabat sent una metàfora de la cursa electoral de Ciutadans. El líder taronja va arribar a estar quatre dies consecutius fora dels focus, cedint protagonisme a Edmundo Val, José Manuel Villegas i sobretot Inés Arrimadas. Uns dies sense fer territori en què va centrar-se en els dos debats televisius, primer a RTVE i després a Atresmedia.

Iglesias renuncia a Andalusia

Més enllà de fer una ràpida incursió a les Canàries, Iglesias ha fet campanya només a la meitat nord de la Península. El candidat d'Unides Podem ha cedit el protagonisme a Irene Montero en moltes de les àrees geogràfiques, com per exemple Andalusia, una comunitat autònoma amb molt de pes a la qual Iglesias ha renunciat. A falta d'una setmana per acabar la campanya, l'equip de Podem va canviar de plans per intentar no perdre els tres escons obtinguts el 2016 a Castella i Lleó. Per aconseguir-ho, van sacrificar Andalusia, on el líder de la formació lila tenia programada una visita, i van decidir centrar-se en Lleó i Valladolid. Iglesias també ha cuidat les nacions històriques i ha visitat Galícia, el País Basc i Catalunya, però sobretot la campanya ha tingut en compte Madrid. És el partit que ha centralitzat més la campanya a la capital espanyola.

Girona, Osca, Salamanca, Terol, Almeria i Còrdova són algunes de les grans ciutats oblidades pels quatre grans candidats espanyols.