DEBAT SOBRE ELS PEATGES
Política 09/05/2012

El PP avisa que el fons de rescat dels peatges "no prosperarà" a Madrid durant l'actual crisi

El Parlament torna a portar per tercer cop a Madrid la demanda d'homogeneïtzar arreu de l'Estat el cost i inversions de les autovies

Roger Tugas
2 min

BarcelonaEl Parlament ha aprovat aquest dimecres al migdia amb els vots de CiU, PSC, PP, ICV-EUiA, ERC i Ciutadans i l'abstenció de SI tornar a portar al Congrés dels diputats la proposició de llei per crear un fons de rescat de peatges per homogeneïtzar el cost de les autovies arreu de l'Estat. Una mesura ja aprovada el 2004, que va ser admesa a tràmit a Madrid el 2008 però que, després de nombrosos retards, va decaure a causa de la fi de la legislatura. Prèviament, el 2001 el PP ja havia vetat una iniciativa similar. I, de fet, el diputat popular, Sant Rodríguez, que hi ha votat a favor, ja ha avisat que aquest cop tampoc "no prosperarà una mesura d'aquestes característiques en l'actual situació econòmica", atès que "cada dos per tres s'han de fer ajustos en sanitat i educació". "No sé si molta gent entendrà que es gastin recursos en rescatar o bonificar peatges", ha reflexionat el diputat, qui també ha defensat que en els governs del PP a Madrid és on més recursos s'han invertit per reduir el greuge a les carreteres catalanes.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Tanmateix, el conseller de Territori, Lluís Recoder, ha denunciat que dels 2.500 milions promesos en el protocol sobre noves autovies per al 2006-2012 "en prou feines s'ha licitat una quarta part" i que, mentre cada català es gasta una mitjana de 95 euros l'any en peatges, un espanyol abona 30 euros de mitjana en aquest concepte. De la mateixa manera, Recoder ha xifrat en 320 milions la quantitat que paguen anualment les concessionàries en concepte d'IVA i impost de Societats pagats a Catalunya, uns diners que ha reclamat que es reinverteixin en la xarxa viària catalana.

Un debat sobre el model d'infraestructures

La resta de formacions majoritàriament han defensat la proposició, però han reclamat també un debat més ampli sobre infraestructures i mobilitat. El diputat del PSC Roberto Labandera ha reclamat mantenir la titularitat pública de l'empresa Tabasa i ha titllat de "socialment injusta i territorialment desequilibrada" la política d'autopistes de titularitat de la Generalitat. Per la seva banda, l'ecosocialista Salvador Milà ha avançat que, en la propera reunió del grup de peatges, ICV-EUiA reclamarà revisar els convenis amb les concessionàries i publicitar els seus beneficis i ha carregat contra algunes de les iniciatives de CiU a Madrid que, a través d'esmenes a projectes de llei, ha suposat l'atorgació de crèdits a concessionàries per a peatges de fora de Catalunya. El republicà Marc Sanglas, diputat del grup impulsor de tornar a enviar a Madrid la demanda, ha respost a Sant Rodríguez i al seu avís que el fons anirà per llarg perquè no suposa una prioritat contra l'atur. "L'àmbit on s'ha retallat menys en els pressupostos del 2012 és el de la defensa, que crearà molta ocupació, i es manté l'alta velocitat a Galícia, que tindrà molt de retorn econòmic", ha ironitzat el dirigent d'ERC, que també ha defensat la campanya del #novullpagar. Finalment, el diputat Albert Rivera (Ciutadans) ha carregat contra els interessos privats d'alguns partits per beneficiar Abertis, com Alfons López Tena, que en nom de SI, ha titllat les concessionàries de "paràsits" que "viuen gràcies a concessions opaques".

stats