Política 06/09/2017

La polèmica reglamentària, en sis articles clau

L'oposició ha carregat contra Forcadell per la seva interpretació del reglament del Parlament

Aleix Moldes
5 min
El portaveu de Cs al Parlament, Carlos Carrizosa, en una intervenció al ple

BarcelonaEl reglament del Parlament ha sigut protagonista aquest dimecres al Parlament des del minut zero. JxSí i la CUP han apel·lat a l'article 81.3 per alterar l'ordre del dia, situar-hi el debat de la llei del referèndum i suprimir tots els tràmits parlamentaris, una decisió molt criticada pels grups de l'oposició, que han apel·lat als articles 88 (observança del reglament), 86 (lectura de documents al ple), 112 (publicació de les iniciatives parlamentàries), 37 (funcions de la mesa) i fins i tot a l'article 26 de la llei del Consell de Garanties Estatutàries. Però, què diuen tots aquests articles? On s'origina la polèmica?

Article 81.3: alteració de l'ordre del dia i supressió de tràmits

Tal com va publicar l'ARA al febrer, JxSí i la CUP han optat per fer servir l'article 81.3 del reglament del Parlament, que interpreten que els permet fer el debat i aprovar la llei en una única sessió. L'article diu literalment que "l'ordre del dia del ple pot ésser alterat a proposta de la presidenta del Parlament, o si ho acorden dos grups parlamentaris o una cinquena part dels diputats". A l'hemicicle s'ha fet servir en nombroses ocasions per incloure nous punts a l'ordre del dia, com les conclusions de la comissió del procés constituent el juliol de l'any passat o, més recentment, la votació perquè la Generalitat es personés contra CDC en el cas Palau.

La polèmica arriba quan JxSí i la CUP acorden suprimir tots els tràmits parlamentaris, és a dir, el debat de totalitat, el debat i les compareixences en comissió i la sol·licitud de dictamen al Consell de Garanties Estatutàries. L'article 81.3 explica que s'hauran d'haver superat tots els tràmits parlamentaris "llevat d'un acord explícit en sentit contrari" que haurà de ser aprovat "per majoria absoluta". I a això és al que s'aferra la majoria sobiranista.

L'oposició considera que no es poden suprimir tots els tràmits i apel·la a un dictamen recent del Consell de Garanties, que ja assenyalava dubtes en aquest sentit, i diu que s'han de complir almenys tres tràmits, la publicació de la iniciativa al 'Butlletí Oficial del Parlament', l'obertura d'un període d'esmenes (totes dues s'han respectat en aquesta ocasió) i el dret a recórrer la llei al CGE abans que sigui aprovada.

La llei del Consell de Garanties Estatutàries

Tots els grups de l'oposició han criticat que no es pugui sol·licitar un dictamen al CGE. El PSC fins i tot ha registrat una sol·licitud formal de dictamen, que no ha sigut atesa per la mesa del Parlament. Durant el debat, els socialistes han apel·lat a l'article 26.4 de la llei del Consell de Garanties, que determina que el debat sobre qualsevol iniciativa quedarà suspès temporalment fins que el CGE resolgui. "El procediment legislatiu resta suspès i es reprèn quan el Consell de Garanties Estatutàries emet el dictamen o si transcorre el termini d'un mes i el Consell no ha tramès el dictamen a la mesa del Parlament", s'explica a l'article esmentat.

Com que JxSí i la CUP han suspès el tràmit del Consell de Garanties, Forcadell ha explicat que no se suspendria cap tramitació perquè cap grup tindria la possibilitat de sol·licitar un dictamen. La portaveu parlamentària de JxSí, Marta Rovira, ha recordat a l'oposició que sempre pot recórrer una llei aprovada pel Parlament a posteriori, presentant un recurs als tribunals.

Article 88: Observança del Reglament

Ha sigut, sens dubte, l'article més citat durant el matí a l'hemicicle. Tots els diputats tenen dret a demanar la paraula en qualsevol moment si creuen que s'ha vulnerat el reglament de la cambra. "En qualsevol moment del debat, un diputat pot demanar a la presidenta l'observança del reglament", explica l'article 88 del reglament del Parlament. En concret, tots els portaveus de l'oposició (excepte el de la CUP) han considerat que s'estava fent un mal ús de l'article 81.3 del reglament.

Article 86: Lectura de documents al ple

Tant el PSC com Cs han reclamat a la presidenta la lectura de diversos documents, apel·lant a l'article 86 del reglament, que preveu que "durant la discussió o abans de votar" es puguin llegir "les normes o documents que creguin que poden il·lustrar les matèries de què es tracta". El PSC ha demanat llegir l'informe dels lletrats, que adverteix que les lleis de desconnexió xoquen amb les sentències del TC, i el PP ha demanat que es llegissin les interlocutòries del Tribunal Constitucional que consideren il·legals les accions encaminades a desenvolupar el referèndum i la independència.

El mateix article, però, dona potestat de decisió a la presidenta del Parlament: "La presidenta pot denegar les lectures que consideri inadequades". És precisament el que ha decidit Forcadell.

Article 112: Publicació de les iniciatives legislatives

La mesa s'ha reunit fins a quatre vegades durant el matí. La primera, per admetre a tràmit la llei del referèndum i les altres tres per rebutjar les peticions de reconsideració presentades per PP, PSC i Cs. Aquests tres grups -i també CSQP- han qüestionat la forma com s'ha admès a tràmit la llei. En primer lloc, perquè s'havien deixat passar quatre reunions de la mesa per acabar convocant-ne una d'extraordinària tot just una hora abans de començar el ple. I, en segon lloc, perquè consideren que no s'han seguit els procediments establerts per publicar l'admissió a tràmit de la iniciativa.

Segons els grups de l'oposició, calia una ordre del secretari general del Parlament, Xavier Muro, perquè es publiqués l'admissió a tràmit al 'Butlletí Oficial del Parlament' (BOP). Muro s'ha negat a donar aquesta ordre i l'han acabat donant els quatre membres de la mesa de JxSí, Carme Forcadell, Lluís Guinó, Anna Simó i Ramona Barrufet. Pocs minuts després, el BOP ha publicat l'admissió a tràmit.

L'article 112 del reglament del Parlament no especifica qui ha de donar l'ordre de publicació, malgrat que habitualment sigui el secretari general qui ho faci. "La mesa del Parlament, després d'acordar l'admissió a tràmit dels projectes o les proposicions de llei, disposa que es publiquin", s'indica en l'article en qüestió. Forcadell ha destacat que es tracta d'un automatisme que es fa un cop la mesa ha pres la decisió i fonts de JxSí han explicat que no donarien més detalls de la publicació al BOP per no implicar cap funcionari.

Article 37.3: Funcions de la mesa del Parlament

L'últim dels articles que han esgrimit els grups de l'oposició ha sigut el 37.3, que descriu les funcions de la mesa. El vicepresident segon del Parlament, José María Espejo-Saavedra, ha explicat que la fixació del període d'esmenes (2 hores) no es pot decidir al ple en base a una proposta de JxSí, sinó que ha de ser la mesa qui l'acordi. Per això, en virtut del 37.3, ha sol·licitat una nova reunió del màxim òrgan de decisió parlamentari. Forcadell ha rebutjat aquesta petició. Per què? Perquè ha remarcat que el ple és "l'òrgan sobirà" per prendre decisions.

En tot cas, evitant que es tornés a reunir la mesa, Forcadell també ha aconseguit reduir la capacitat de l'oposició d'apostar pel filibusterisme. Si la mesa prengués la decisió, els grups podrien tornar a presentar peticions de reconsideració i ajornar unes quantes hores la votació de la llei del referèndum.

stats