XARXES SOCIALS

El president tuiteja poc i malament

Francina Armengol dedica el seu compte a fer retuits i Biel Barceló és qui més parla de política i interactua

El president, José Ramón Bauzá, fa servir el seu compte de Twitter bàsicament com un testimoni de l'agenda pública, no interactua amb els ciutadans i hi parla molt poc de política. La portaveu del PSIB, Francina Armengol, té el compte més prolífic, però molt poques de les piulades que fa les escriu ella. El dedica sobretot a fer retuits dels comptes del partit i dels seus companys de militància, molts dels quals fan referència a ella i gairebé tampoc no interactua. El portaveu de la coalició MÉS, Biel Barceló, en canvi, és qui parla més de política a Twitter i el que més respon i conversa amb els internautes. Això podria explicar la quantitat de seguidors que té, que no és proporcional amb el pes de MÉS al Parlament.

L'ARA Balears ha analitzat totes les piulades que varen fer els tres dirigents de les principals forces polítiques de les Illes Balears durant el mes de juny i el president és qui en surt més mal parat, seguit per poc d'Armengol. Durant el mes passat, Bauzá va piular 59 pics, prop de la meitat de vegades que ho va fer Barceló i devers un terç dels missatges que va llançar Armengol. Però és que a més a més un 57,7% dels tuits del president, 34, eren notes d'agenda; missatges, sovint amb foto, que just expliquen què fa el polític en aquell moment: si participa en un acte o es reuneix amb algú.

Allò més habitual és que aquesta mena de missatges d'agenda no els faci el polític mateix -surt a les fotografies, no les podria haver fetes- sinó el seu gabinet de premsa. També és molt probable que la majoria dels altres missatges del seu compte de tuiter tampoc no els escrigui ell, tenint en compte el to despersonalitzat i d'eslògan que tenen.

D'entre els altres tuits que es varen fer des del compte de Bauzá, en destaca que un 11,8% eren comentaris sobre esports i felicitacions a esportistes, un 1,7% eren retuits i just un 17% eren opinions polítiques o anuncis de mesures de govern. No va fer cap piulada responent a cap ciutadà ni interactuant amb ningú i va llançar set tuits de caire més aviat personal o difícil de classificar, com ara un de religiós.

Internet és conversa

La manca d'interacció amb els altres usuaris de Twitter fa que l'informàtic i expert en xarxes socials Benjamí Villoslada cregui que el president, o el seu equip, no ha entès què és el Twitter. "L'han interpretat com un canal de publicitat, però internet és conversa", explica Villoslada, que avisa que un compte de Twitter així "és un monòleg" i insisteix que "conversar és la clau de qualsevol eina d'internet". Bauzá, doncs, desaprofita l'oportunitat de fer servir el Twitter per acostar-se als ciutadans, saber què pensen i ser un president més proper. Villoslada, però, també admet que quan un polític respon a través de les xarxes socials ha d'anar alerta i s'ha de pensar molt bé com ho fa.

La buidor política al compte de Twitter de Bauzá ja causa burles entre els internautes; una de les últimes és la del periodista Iñaki Oteiza que, el 30 de juny, piulava: " Vius a Balears? Això és el que ha tuitejat el teu president les últimes 24 hores" i adjuntava una fotografia de quatre tuits: tres felicitacions a esportistes illencs i un missatge dient que el bisbe de Mallorca oficiava una missa per les festes de Sant Marçal. La piulada d'Oteiza va aconseguir 53 retuits.

Els dirigents de l'oposició segueixen estratègies molt diferents a Twitter: en el compte de Francina Armengol es varen llançar 164 missatges durant el mes de juny, però un 83,5% eren retuits, la majoria, 101, dels comptes del partit socialista i dels militants del PSIB. 73 d'aquests missatges, però, eren tuits en què el partit o els seus companys explicaven coses que havia dit Armengol al Parlament, en una roda de premsa o actes en què havia participat la portaveu socialista. Al perfil de Twitter d'Armengol s'hi explica que els seus tuits personals, els que escriu ella, els signa amb les inicials FAS. S'entén que els altres els fa el seu equip de premsa. Doncs el juny tan sols en va firmar quinze, un 9,1%. Tampoc interactua gaire amb els altres tuitaires i el juny just va fer dues piulades responent-los.

El dirigent de la coalició econacionalista, en canvi, fa servir el seu compte de Twitter d'una manera més equilibrada. Un 35,5% dels 113 missatges que va publicar el juny eren opinions o propostes polítiques; un 31%, retuits i un 24,8%, interaccions amb altres usuaris de Twitter. Barceló empra la xarxa social per exposar les seves idees i propostes, però també per parlar-les amb els internautes. En canvi, les notes d'agenda just arriben al 5,3%. Tot plegat fa pensar que ell mateix escriu tots o gairebé tots els tuits del seu compte.

La diferència entre les maneres d'utilitzar el Twitter pot ajudar a explicar per què el nombre de seguidors de cada un dels tres polítics no es correspon amb el pes polític que tenen. El president, amb el suport de 33 diputats populars al Parlament, té devers 9.000 seguidors; Francina Armengol, amb 17 diputats al darrere, tan sols té poc més de 1.600 seguidors; Barceló, que just disposa de quatre diputats més, n'acumula més de 4.400.

Tot i les diferències, Villoslada veu poc interessants la gran majoria de polítics al Twitter: "El que diuen sol ser massa previsible, sempre en la línia del seu partit", reconeix.

Més continguts de