PAREU MÀQUINES

Cinc recursos mediàtics per protestar en clau republicana

Ordenades de menys a més humor (permetin-me la debilitat). 5. El basc Berria : cap referència a la portada, que s’obria amb un tema dedicat a Cáritas. 4. El també basc Deia, que trencava la uniformitat laudatòria de la premsa i recordava a l’editorial l’empelt dictatorial en l’origen de l’entronització: “L’automatisme contamina directament la figura del nou rei en heretar del seu pare, sense més legitimitat que l’aprovació d’una llei orgànica, l’origen franquista de la figura del cap d’estat”. 3. Vilaweb, que va posar totes les fotografies relacionades amb el nou rei de cap per avall, com se solia fer amb els segells. El diari justificava la seva decisió: “Segueix la tradició de Xàtiva, on el retrat de Felip V és penjat cap per avall per condemnar la crema de la ciutat que ell va ordenar”. A més, la proclamació ha coincidit amb l’efemèride del rebateig de la ciutat, de Xàtiva a San Felipe. Amb aquest gest, el mitjà dirigit per Vicent Partal declarava “la seva convicció republicana”. 2. El Punt Avui no donava la notícia enlloc de la seva primera pàgina. Però la notícia sobre la desfeta de la selecció espanyola es titulava “Espanya perd la corona”. Per reblar-ho, L’Esportiu -diari germà del rotatiu- titulava: “Llencen la corona”. 1. La que va fer servir The Guardian, l’abril del 2011, quan el país celebrava l’enllaç del príncep Guillem i Kate Middleton. Conscients del nivell d’ensucrament ambiental arreu, van programar la web de manera que, fent un sol clic, totes les notícies relatives a la família reial desapareixien. No en quedava ni rastre, més enllà d’un botonet -monàrquics, cliqueu aquí- que restituïa l’ordre-de-les-coses. Ah, el segle XXI: amb quina facilitat permet proclamar (efímeres) repúbliques tan sols movent una mica el ratolí...

El + vist

El + comentat