PAREU MÀQUINES

Fotografies delatores als digitals per explicar l’abdicació del rei

Quan esclata una notícia de transcendència històrica, els digitals són el primer para-xocs informatiu de la premsa. Se sol buscar el titular directe i informatiu: ja hi haurà temps d’interpretar. La brevetat és quasi obligada: ven solemnitat. I permet lletres grosses, esclar. Així, un simple “El rei abdica” era el titular que obria les edicions digitals de l’ Abc, El Mundo, El País, La Razón i El Periódico. Titulars de banda a banda. El País fins i tot l’escrivia en majúscules, una mesura reservada per a les ocasions històriques. Però tot i el títol clònic, la línia de cada mitjà començava a escolar-se a través de les fotografies. L’elecció d’una imatge o una altra era un baròmetre eloqüent sobre l’efecte que la notícia causava en l’ànim editorial de cada capçalera. El Mundo, habitualment crític amb la Corona, ensenyava el rei amb un bastó que ressaltava la seva precarietat física. I se’l veia de lluny, amb un fons neutre, la qual cosa n’accentuava la solitud. Els més monàrquics Abc i La Razón, en canvi, optaven per una foto on se’l veia despatxant amb el president espanyol, Mariano Rajoy, amb la qual se suggeria normalitat institucional.

Entre els que tiraven pel broc gros, mereix un esment Libertad Digital. El seu article sobre la trajectòria del rei -a qui no tenen en gaire estima- es deia “De Franco a Artur Mas, quasi quatre dècades de regnat”. Un títol ben atractiu per al lector tipus del mitjà de Federico Jiménez Losantos, però sorprenent tenint en compte que, a dins del text, el nombre d’esments a Artur Mas (o a la Generalitat, o a Catalunya) era exactament zero. Relacionar procés i règims totalitaris no és pas nou. Però almenys abans es prenien la molèstia d’escriure’n alguna cosa, més enllà del títol.

El + vist

El + comentat