El cas de Kristina Pimenova reobre el debat de les models menors

L’anomenada ‘nena més bonica del món’ no desfila finalment al 080. Els psicòlegs alerten sobre els perills dels valors que es transmeten als nens models

Kristina Pimenova té 9 anys, més de 630.000 seguidors a Instagram i treballa com a model des dels 3 anys. A internet se la coneix com la nena més bonica del món, i ja ingressa més de 40.000 euros a l’any gràcies a la seva imatge angelical, que l’ha portat a protagonitzar campanyes per a Armani, Dolce&Gabbana i Roberto Cavalli. Avui, dimarts, havia de desfilar al 080 Barcelona Fashion per a CND By Cóndor, però finalment Pimenova ha hagut de conformar-se a seguir la desfilada des del front row, davant la decepció de molts dels assistents, que s’hi havien deixat caure expressament per veure-la desfilar. Segons la versió oficial, la causa ha estat un problema a última hora amb el contracte. El fet és que l’enorme expectació mediàtica generada –sobretot entre les televisions espanyoles– ha obligat a gestionar amb molta atenció l’exposició de la nena. Amb tot, res ha evitat que totes les mirades se centressin en la petita model i que, alhora, s’hagi reobert el debat sobre la participació de menors en aquest tipus de cites, la hipersexualització de la infància i la sobreexposició dels nens a internet.

Una polèmica que ve de lluny

A finals de desembre Pimenova ja havia atret l’atenció dels mitjans després que la seva mare -la model Glikeriya Pimenova, dona de l’exfutbolista Ruslan Pimenov- publiqués una imatge de la nena a Instagram en shorts, que va ser acollida amb moltes crítiques i alguns comentaris pujats de to. En declaracions al Daily Mail, Glikeriya va defensar-se: “Heu de pensar com uns pedòfils per veure alguna cosa sexual en aquestes fotografies, potser és l’hora que visiteu un metge”. Segons la mare de Pimenova, totes les imatges que penja són “naturals”, i explica que la nena no té accés a internet -“no fins que en faci 13”- i que mai li deixa mirar els comentaris que reben les seves fotografies. Al seu perfil d’Instagram, de fet, s’hi pot llegir: “Aquest compte el gestiona la mare de Kristina Pimenova. Ella no publica res. I recordeu que la bellesa és a l’interior”.

Sobre la influència que tot plegat podria tenir en la nena, Anna Claret, psicòloga al departament de pediatria de l’Institut Universitari Dexeus, explica a l’ARA que és important tenir en compte els valors que se li transmeten. “No veig en les fotografies que publiquen d’ella a les xarxes que estigui hipersexualitzada, però sí sobreexposada. Sempre hi haurà una foto que, per a algú, estarà fora de lloc”. Pel que fa a la manera com se l’anomena, la nena més bonica del món, Claret afirma: “Em fan por els valors que se li puguin transmetre. A aquesta nena se li està repetint que val per la seva bellesa. Quan entri a l’adolescència i li surtin grans, ¿com li farem entendre que el que li hem transmès fins ara no serveix i que ara li toca ser una bona científica? La imatge és una cosa molt efímera”. Claret afegeix que viatjar aporta un bagatge interessant a Pimenova -nous idiomes, la responsabilitat de comportar-se bé davant de la gent, tastar menjar nou-, però que cal no oblidar que “el que fa és una feina, no és a l’escola ni amb les amigues; no és el que toca”.

No és un cas aïllat

Pimenova no és, ni de bon tros, l’única menor que treu un gran rèdit a la seva imatge: dos dels quatre fills dels Beckham, de 12 i 15 anys, ja s’han estrenat com a models. Blue Ivy i North West, filles de Beyoncé i Kardashian, respectivament, ja fa temps que són focus dels flaixos al front row de totes les passarel·les. Els germans Cryder -de 10 i 7 anys-, Dakota Rose -coneguda com la Barbie humana, ara ja amb 18 anys- i Thylane Blondeau són alguns dels menors que més portades de revistes i desfilades han protagonitzat. Molts, com el californià Alonso Mateo, de 6 anys i amb 500.000 seguidors a Instagram, s’han fet famosos a les xarxes.

Més continguts de