El Mundial també triomfa sense Espanya

La pròrroga de la final bat el rècord d’audiència de la temporada a Catalunya, amb 2,1 milions d’espectadors

La inesperada eliminació de la selecció espanyola després de només dos partits al Mundial del Brasil -en va jugar tres, però l’últim ja era del tot intranscendent- va encendre les alarmes a Mediaset, davant del risc que baixés l’interès del públic espanyol pel torneig. Un cop acabada la competició es constata que, efectivament, sense Espanya ha sigut impossible repetir les xifres de fa quatre anys, però tot i així l’elevat seguiment que han aconseguit els partits sense presència de la roja ha permès passar l’examen amb bona nota.

L’exemple més clar és la final de diumenge, que va obtenir xifres de rècord, especialment a Catalunya, on el partit va tenir 1.913.000 espectadors (60,7% de quota de pantalla) i la pròrroga va arribar als 2.153.000 seguidors (65%). Es tracta dels dos millors registres de la temporada, per davant de la final de la Copa del Rei, i representen també les dues millors dades, precisament, des des de l’Eurocopa del 2012, en què Espanya es va endur el títol davant de 2.709.000 catalans, la millor audiència de la història.

Des del punt de vista estatal -al cap i a la fi, la dada que més interessa a Mediaset-, la pròrroga de la final va quedar-se només a un pas del rècord de la temporada: amb 12.691.000 seguidors (67,6% de share ) es va situar al segon lloc del rànquing, només darrere de l’Espanya-Xile i els 13.229.000 espectadors (també 67,6%) que va aconseguir. Pel que fa al partit pròpiament dit, va reunir 10.693.000 persones (64,9% de quota), i ocupa el quart lloc del torneig per darrere de l’Espanya-Holanda, que havia tingut 11.260.000 espectadors i va obtenir la quota més alta del campionat: 68,5%.

De mitjana els partits sense presència espanyola han superat els 4,8 milions d’espectadors, sumant els 15 que ha ofert Telecinco (que ha arribat a 5.764.000 seguidors) i els 7 de Cuatro (amb 2.756.000). Això suposa una millora notable respecte als poc més de 4 milions de mitjana que van tenir aquest grup de partits durant el Mundial del 2010 -concentrats en aquella ocasió a Cuatro- i especialment en relació amb l’Eurocopa del 2012, quan es van quedar en 3,2 milions. Cal tenir en compte, però, que en aquella ocasió Mediaset va emetre tots els partits -en els dos Mundials n’ha ofert només un per jornada-, la qual cosa inclou d’una banda alguns enfrontaments amb poc interès per al públic i de l’altra partits que es jugaven simultàniament i que, per tant, es restaven espectadors l’un a l’altre.

‘La roja’, menys vista

En canvi, l’aportació de la selecció espanyola ha anat clarament a la baixa. Fa quatre anys, a Sud-àfrica, l’equip de Vicente del Bosque va disputar set partits, que de mitjana van reunir 11,7 milions de persones, amb un màxim de 13,3 milions a la semifinal -deixant de banda la pròrroga de la final, que va superar els 14,5 milions-. I a l’Eurocopa del 2012 la roja va jugar sis partits, amb gairebé 13 milions de seguidors de mitjana. La final va arribar a 15.481.000, però va ser durant els penals de la semifinal quan es va assolir el que encara avui és el sostre històric d’audiència a l’Estat: 18.141.000 persones.

En canvi, els tres partits d’Espanya en aquest Mundial s’han quedat en tot just 10 milions de seguidors de mitjana. El principal responsable d’aquest descens va ser el tercer matx, disputat contra Austràlia un cop consumada ja l’eliminació, que es va quedar en 5,4 milions de persones, menys de la meitat que els altres dos. De fet, aquest partit no apareix fins al desè lloc del rànquing d’audiència del torneig, darrere, per exemple, de dos partits del Brasil a la fase prèvia o de l’Alemanya-Algèria de vuitens de final, al marge, lògicament, de les semifinals i la final. Fins llavors, però, els resultats de la selecció espanyola no anaven gens mal encaminats, com ho demostra el fet que el partit clau contra Xile va ser més vist que sis dels set que va jugar fa quatre anys.

Aquest descens ha quedat compensat en part per la millora de la resta d’enfrontaments, però això no ha impedit que cada partit del Mundial perdés, de mitjana, 800.000 espectadors i gairebé 4,5 punts de quota en relació amb el 2010: de 6.220.000 persones i un 42,1% han passat a 5.433.000 seguidors i un 37,7% de share. Això sí, respecte a l’Europeu de fa dos anys l’increment també és significatiu, amb gairebé 400.000 seguidors més per partit de mitjana.

Més continguts de

El + vist

El + comentat