Societat 06/05/2015

Santi Vila i "els tòpics de Rodalies" van en tren

L'ARA ha acompanyat el conseller de Territori i el director de Rodalies Catalunya, Fèlix Martín, en un dels viatges que té previstos de fer per la xarxa de Rodalies, però pocs usuaris han volgut parlar amb ells per traslladar-los el seu malestar

Albert Solé
3 min
Santi Vila aquest matí a bord d'un R2 direcció Barcelona / CRISTINA CALDERER

Cardedeu / Barcelona¿Són un "tòpic" els problemes constants, i endèmics, de la xarxa de Rodalies –i per extensió de tots els trens de Renfe– de Catalunya? Per a molts usuaris, quan arriben tard a la feina com a mínim un cop a la setmana no ho són, però per al director de Rodalies Catalunya, Fèlix Martín, sembla que sí.

Avui l'ARA ha acompanyat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, en un dels viatges que té previstos de fer per la xarxa per copsar de primera mà què passa cada matí en hora punta en aquest mitjà imprescindible per a 400.000 catalans.

Copsar, copsar, no ho ha fet gaire, però. Ha parlat molt amb el director de Rodalies, Fèlix Martín, a qui just el dia abans li havia obert un expedient informatiu per una suposada mala gestió d'un dels habituals incidents. Amb els usuaris només hi ha parlat un instant, i perquè Vila s'hi ha dirigit directament. Intimida molt veure un conseller agafat de la barra del tren, envoltat de cinc persones més amb vestit i corbata parlant entre ells.

Només en un moment el conseller s'ha girat i ha preguntat: "Què tal? Com va? Esteu contents amb el servei". Un dona rossa de mitjana edat, molt ben vestida i enjoiada li ha respost que sí. I una altra, davant seu, no es pot reprimir i respon: "M'estranya que algú estigui content, els trens van tard i no donen mai explicacions, qui estigui content de la Renfe espanyola és 'raro'...". Patapam!

El conseller Vila s'ha girat en aquest moment cap al director de Rodalies amb cara de "i tu què li respons?". Fèlix Martín, però, li diu que moltes d'aquestes queixes "són un tòpic" sobre Renfe, que no hi ha tants problemes com la gent diu, i Santi Vila li ha contestat que és "un tòpic basat en fets molt reals".

Amb Fèlix Martín, però, han parlat de tot. Li ha preguntat per l'estat del maquinista que va perdre la cama durant l'episodi de vent del desembre passat, i sobretot han parlat dels problemes diaris de la xarxa de trens. Martín li va explicar que moltes de les incidències que els toca gestionar a Renfe són culpa de l'estat de la infraestructura, és a dir d'Adif.

Quan entres en aquest triangle de les Bermudes que suposa Adif - Renfe - ministeri de Foment pots acabar ben marejat. Quan a l'Estat li interessa, els tres vèrtexs del triangle són la mateixa cosa, i quan hi ha un problema, posen en marxa la centrifugadora i vas rebotant de punta a punta fins que te'n canses i ho deixes córrer, que a vegades sembla que és el que volen que passi. Recorda a vegades el còmic 'Les 10 proves d'Astèrix'. El conseller Vila, amb elegància, va respondre al director de Rodalies que "a la gent no li expliquis que la culpa que estigui parat és d'aquests o d'aquells".

De fet, el gestor d'infraestructures de l'Estat, Adif, ha centrat bona part de la conversa, i no sempre de manera elogiosa. La grandíssima majoria d'avaries dels trens a Catalunya són per culpa del mal estat de les vies, catenàries, túnels i senyalització de la xarxa, i aquesta és la responsabilitat d'Adif, una empresa estatal, com Renfe.

Hem sortit de Cardedeu puntuals a les 08.21 hores, i hem arribat com un clau a Barcelona-Clot 35 minuts després com un clau. Casualitat o no, la R2 és de les més fiables. Segons l'ARA Control, només ha tingut 30 incidències importants des de l'1 de gener (la R3 148, per exemple).

stats