Efímers 15/06/2015

Totes les funcions d’unes màquines molt versàtils

2 min

Les experiències amb autòmats en hotels, restaurants i monuments turístics són un intent de renovar el sector aplicant tecnologies que se sofistiquen i que, al capdavall, s’acaben escampant per diferents àmbits, des de l’agricultura fins a la medicina. Aquestes són algunes experiències d’arreu del món, en molts casos proves pilot que caldrà veure si es consoliden i s’estenen.

SaviOne, esmorzar robòtic

A l’Hotel Aloft a Cupertino (Estats Units), els hostes que demanen l’esmorzar a l’habitació es poden trobar que els hi porta un cilindre metàl·lic de menys d’un metre d’alçada. És SaviOne, un robot que forma part d’una prova pilot en marxa des de l’estiu passat. Pot agafar l’ascensor, moure’s suaument fins a l’habitació de l’hoste, avisar-lo per telèfon quan arriba i portar-li unes patates, unes begudes o una tovallola neta. Els hostes comenten si la visita de SaviOne els ha semblat simpàtica o una bogeria amb l’etiqueta #meetbotlr.

Robots cambrers i guies

A la Xina, a la província de Jiangsu, es va obrir l’any passat un restaurant robòtic on 15 màquines humanoides de poc més d’un metre preparen el menjar i el serveixen. La seva habilitat de conversa, però, està limitada a 40 frases. No és l’única experiència oriental amb robots. A la Torre de Tòquio, el robot Tawabo pot guiar els visitants en quatre idiomes diferents: japonès, xinès, coreà i anglès. Amb aquest objectiu de servir d’assistents i guies, a Barcelona l’empresa PAL Robotics desenvolupa els robots humanoides REEM, que amb 8 hores de bateria poden fer tasques de recepcionista, informació turística i fins i tot fer presentacions en diversos idiomes. Els museus també estan agafant aquest tren. El d’art de Seattle està explorant un robot anomenat Beam que ofereix visites per a persones que no es poden desplaçar.

De la ‘selfie’ al ‘dronie’ per a esquiadors

A Nova Zelanda, les selfies han sigut superades per una nova moda, els dronies, fotografies fetes des d’un dron que sobrevola les muntanyes nevades de l’illa sud del país. Les autoritats del turisme neozelandès van posar en marxa aquesta iniciativa l’any passat; el petit objecte volador també enregistra els visitants en vídeos de 8 segons de durada i després tot el material es comparteix a Twitter amb l’etiqueta #Nzdronie. “És un exemple de promoció del territori que és mantingut pels mateixos usuaris”, explica Mercè Gamell, que valora l’encert de la proposta perquè permet tenir “un record personal diferent”.

stats