EL MOTOR D’EUROPA

El cas Volkswagen corca el prestigi del ‘made in Germany’ Una qüestió tabú

Empresaris i experts acoten el desprestigi a l’automòbil i defensen la fortalesa de la indústria alemanya

Les empreses alemanyes han sabut construir un model robust que les ha erigit com un mirall per a la resta d’Europa. Fins ara. La indústria és la base sobre la qual se sustenta aquesta marca Alemanya, esquitxada ara per l’escàndol de Volkswagen, una de les seves empreses bandera. “El frau de Volkswagen ha indignat moltes empreses i segur que passarà factura a la imatge quasi idíl·lica de la indústria d’aquest país”, assegurava aquesta setmana a l’ARA un empresari del sector de l’automoció a les jornades de l’Iese. La indústria manufacturera germànica és líder a base de fer valer uns trets distintius com la qualitat i la fiabilitat, que en aquest cas queden tocades, segons l’empresari. Els qui parlaven a micro obert eren més cautelosos i s’esforçaven a acotar la crisi al consorci Volkswagen: “No crec que afecti la resta de la indústria i segur que Volkswagen se’n sortirà, perquè és una gran marca”, deia el president a Espanya d’un altre gegant alemany, Daimler Mercedes, José Luis López-Schummer.

Un dels trets que ha fet gran la indústria alemanya ha sigut la seva presència al món. Per això, un frau com el de Volkswagen pot fer “trontollar” la imatge de la marca-país, opina Joan Tristany, director general d’Amec, l’associació d’empreses exportadores de maquinària a Espanya. Tristany recorda que en altres casos recents -salvant totes les distàncies- la indústria i el model alemanys ja han sigut assenyalats. Tristany posa com a exemple el tràgic accident de German Wings, filial de Lufthansa, a l’abril, en el qual van morir 150 persones, o bé el col·lapse logístic a l’aeroport de Berlín durant la final de la Champions. “El cas Volkswagen és possiblement el més greu, rebaixa el grau de divinització que segurament tenien aquestes empreses, que ja no són perfectes”, diu el director d’Amec. Tot i així, admet que Alemanya té un model “tan sòlid” que ho resistirà millor.

Hi ha veus que matisen que els efectes de la crisi s’han d’acotar a la indústria de l’automòbil. “Les conseqüències són, en primer lloc i principalment, per a la marca Volkswagen, i en tot cas també per al sector de l’automòbil, no tant per al made in Germany en general”, defensa Agnès Rovira, directora d’estratègia i creativa de DBrand Dreams. “És el cotxe alemany i la seva imatge de més qualitat el que es pot veure en dubte”, afegeix Rovira. L’onada expansiva de la crisi va arribar també a la competència els primers dies, quan els títols de BMW també van caure a la borsa per les sospites d’haver comès irregularitats com les de Volkswagen.

L’ombra de Volkswagen és allargada i arriba als seus socis i proveïdors industrials, amb els quals treballa colze a colze, segons assegura una font empresarial del sector. Sense anar més lluny, la creadora del software que la marca va utilitzar fraudulentament per amagar emissions dels motors dièsel va ser l’empresa Robert Bosch. Aquest proveïdor alemany va afanyar-se a espolsar-se les culpes quan va esclatar l’escàndol assegurant que el 2007 havia advertit el fabricant que el programari no era legal.

En canvi, Rovira descarta que altres grans marques com Nivea, MediaMarkt, Lidl i Basf pateixin conseqüències. “Moltes d’aquestes marques funcionen soles i no sota cap paraigua del made in Germany, com passa a la indústria manufacturera”, defensa l’experta.

El factor ‘grundlichkeit’

Una de les claus en la construcció de la reputació alemanya és una manera de fer que es resumeix en una paraula sense traducció al català: el grundlichkeit. “Vol dir fer les coses amb plena dedicació, arribant al 100% dels detalls”, explica el professor de l’Iese i expert en el sector de l’automòbil Marc Sachon, que identifica aquest tret com una “peça clau” de la seva indústria i de l’èxit de la marca Alemanya.

El model de gestió de Volkswagen també es troba en el punt de mira en aquesta crisi. La jerarquia interna i l’obsessió pels objectius poden explicar en part com ha pogut gestar-se i mantenir-se el frau en secret i sense que els treballadors el coneguessin, sosté un empresari del sector. “Els de dalt, i parlo dels grans accionistes, fixen uns objectius i els directius s’hi aboquen per aconseguir-los fins al final”, diu aquest empresari. Segons la seva visió, aquesta seria una forma mal entesa d’aplicar l’esperit empresarial alemany.

Segons Sachon, però, els efectes del que ha passat al consorci que ara presideix Matthias Müller no embrutaran el prestigi d’Alemanya. De fet, la seva visió és més optimista, i confia que aquesta manera de fer de l’empresa alemanya servirà per afrontar i tancar millor la crisi. “Volkswagen ja està en procés d’anar fins al fons del que ha passat i arreglar-ho”, assegura, i afegeix que al llarg del procés es canviaran “persones, processos i probablement també aspectes de la cultura de l’empresa”.

Altres multinacionals alemanyes defensen que no es pot extrapolar una crisi a tota una indústria diversificada i que acumula anys de feina ben feta. “El cas Volkswagen, amb el temps, serà una anècdota que no haurà compromès l’economia”, defensa el vicepresident mundial per a Espanya, França i el nord d’Àfrica del fabricant de Tiritas Hartmann, Marc Pérez Pey. El contrapès del que hagi pogut fer malament el consorci automobilístic, defensa Pérez, són tota la resta d’empreses i la fortalesa que té el mateix model industrial del país.

No és fàcil trobar veus expertes que vulguin pronunciar-se sobre el cas Volkswagen -ni tan sols de manera indirecta- per parlar dels efectes que pot causar sobre la indústria alemanya. L’ARA ho ha pogut comprovar a l’hora d’elaborar aquesta peça, per a la qual va posar-se en contacte amb diverses consultories en àrees especialitzades en aquest sector, que van declinar de participar-hi precisament perquè s’esmentava l’escàndol que sacseja el primer fabricant de vehicles d’Europa.

Algunes patronals del sector van adduir que encara hi ha massa incògnites sobre l’abast del cas i sobre com anirà abordant la crisi la direcció del grup. Tampoc estan clars els efectes que tindran sobre la cadena industrial les decisions que ja ha dit que prendrà Volkswagen, com ara retallades de despeses i inversions no urgents.

Els bufets d’advocats també són cautelosos, ja que la multinacional haurà de mobilitzar tot un exèrcit legal per afrontar els processos judicials que poden obrir-se a tots els països on s’ha demostrat que ha venut cotxes amb un dispositiu fraudulent que amagava emissions contaminants.

A les jornades d’automoció de l’Iese i KPMG d’aquesta setmana ja es va palpar la cautela: en el programa no hi havia cap referència al cas.

Més continguts de

El + vist

El + comentat