Les 10 claus de l'enrevessada negociació de la rebaixa de la T-10

El PSC condicionava el pacte de l'aprovació dels pressupostos a una rebaixa de les tarifes del transport

La T-10 serà més barata a partir de l'1 de gener del 2015. Passarà dels 10,30 euros actuals als 9,95 euros. És a dir, suposa una disminució del 3,4%. Es tracta de la primera vegada que les tarifes del transport públic de Barcelona baixen. Aquesta disminució és fruit de l'acord al que han arribat CiU i PSC per a l'aprovació dels pressupostos de la capital catalana del 2015. El pacte ha arribat després d'un mes i mig de negociacions, en què, en alguns moments, estava pendent d'un fil.

1) L'alcaldable del PSC, Jaume Collboni, va ser qui  va obrir el ball en un dinar al Círculo Ecuestre celebrat el 23 d'octubre. Allà es va oferir com a soci del govern en favor de l’aprovació dels pressupostos del 2015, els últims d’aquest mandat municipal. Va assegurar que s’abstindria en la votació dels pressupostos municipals per al 2015 -fet que permetria aprovar-los- si inclouen més accent social. Les principals condicions que Collboni va posar sobre la taula són una partida que permetés abaixar el preu del transport públic, ampliar l’accés a l’educació entre els 0 i els 3 anys i augmentar els recursos destinats a ocupats de llarga durada.

2) El mateix dia, l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, va agraïr "l'actitud positiva" de Collboni.

3) El 30 d'octubre Collboni va ser l'encarregat d'anunciar -i no el propi govern- la inversió de quatre milions d’euros que l'Ajuntament farà per millorar els carrers i alguns interiors d’illa dels barris de la Marina del Port, Badal i Sants.

4) La tinenta d'alcalde d'Economia, Sònia Recasens, va presentar el 4 de novembre el  projecte dels últims pressupostos del mandat, que estan xifrats en 2.550 milions d'euros. El projecte de pressupost incloïa els tres titulars que demanava el PSC: la promoció econòmica i l'ocupació; una major dotació pressupostària per a les escoles bressol i pel transport públic. No obstant, no feia esment a la rebaixa de la tarifa del transport públic. La tinent d'alcalde va assegurar durant la roda de premsa que les negociacions caminaven amb "pas ferm", mentre que el PSC va afirmar que les propostes eren "insuficients".

5) Després de la presentació del projecte de pressupostos, fonts del PSC van expressar a aquest diari que hi havia "malestar i disgust" en el partit, perquè es van assabentar de la lletra petita per la premsa.

6) Els pressupostos es van aprovar inicialment a la comissió extraordinària d'economia, empresa i ocupació amb els vots a favor de CiU, l'abstenció del PSC i Unitat per Barcelona (UxB) i els vots en contra de PP i ICV-EUiA.

7) Abans que se celebrés la comissió, Collboni, en declaracions als mitjans, va defensar que si no es modificaven els pressupostos, el seu vot seria negatiu. L'alcaldable va afegir que ara sí que cal "una negociació en tota regla" per arribar a un pacte. 

8) El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va avançar en una entrevista a l'ARA que els preus del transport públic no s'encariran aquest 2015. Aquest anunci va dinamitar les negociacions entre CiU i PSC, que parlaven des de feia setmanes de la rebaixa.

9) El dia següent, en l'acte de presentació de campanya, l’alcaldable del PSC va considerar insuficient la congelació de les tarifes del transport públic anunciada per Vila. Va afegir que les negociacions estaven en "via morta". Dies més tard,  en una conferència al Forum Europa Tribuna Barcelona va obrir la porta a recuperar la negociació dels pressupostos municipals de 2015. No obstant, aquella mateixa tarda, fonts socialistes es van encarregar de fer veure que el pacte era "una possibilitat remota" i que penjava d'un fil. 

10) Avui dijous, i gairebé dues setmanes després, Collboni -i no el govern- ha anunciat que  la T-10 serà més barata i que s'abstindran a la votació dels pressupostos.

Més continguts de

El + vist

El + comentat