CLÀSSICA
Cultura 04/04/2012

El videoart de Bill Viola dialoga amb Bach al Palau de la Música

El Palau de la Música proposa avui un diàleg entre el Collegium Vocale Gent belga i dues obres del videoartista Bill Viola. El context és la interpretació de la monumental Passió segons sant Mateu de Bach.

Xavier Cervantes
2 min
El videoart de Bill Viola dialoga amb Bach al Palau de la Música

BARCELONA.Poques presentacions necessita la Passió segons sant Mateu (BWV 244) de Johann Sebastian Bach. Gairebé tres segles després de la seva estrena a Leipzig, conserva l'estatus de peça cabdal de la història de la música. És una obra exigent que demana una interpretació capaç de fer justícia a la partitura de Bach, com la que garanteix el cor i l'orquestra del Collegium Vocale Gent. La formació belga, dirigida per Philippe Herreweghe, va oferir ahir la seva versió de la Passió segons sant Mateu al teatre L'Atlàntida de Vic, i avui repetirà al Palau de la Música dins la programació del cicle Palau 100.

La singularitat del concert al Palau la posen dues peces del videoartista nord-americà Bill Viola, Premi Internacional Catalunya l'any 2009, que dialogaran amb la interpretació del Collegium Vocale Gent. Serà un diàleg assenyat, sense solapament. Mentre parlin els vídeos, els músics escoltaran. I mentre soni la música de Bach, no hi haurà projeccions.

La idea d'aquest diàleg la va tenir Víctor García de Gomar, adjunt a la direcció del Palau per a temes artístics, que volia "donar un plus" a la Passió amb la projecció de "dos retaules en moviment, dos vídeos", Emergence (2002) i Departing angel (2001). Tots dos formen part de la sèrie The passions de Viola. García de Gomar, que ja havia col·laborat amb l'artista nord-americà al Festival de Músiques Religioses de Girona, va triar les dues peces perquè indaguen en "el dolor viscut en els límits de la vida", com la Passió .

Viola, que actualment treballa a Londres en un videoretaule per a la catedral de Sant Pau, va acceptar de seguida la proposta del Palau, segons va explicar ahir García de Gomar. El següent pas era convèncer la formació belga. Philippe Herreweghe va deixar clar que no és partidari de segons quines "barreges escèniques". "Si m'haguessin demanat tocar mentre es projectaven els vídeos, ho hauria refusat", va explicar ahir Herreweghe al Palau de la Música. "La Passió de Bach està pensada per fer-la pura, sense posada en escena", va dir. L'acord final respecta el propòsit de García de Gomar i la puresa musical que demana el director del Collegium Vocale Gent.

Junts però no barrejats

La sessió del Palau començarà amb la projecció d' Emergence , un vídeo de dotze minuts en què dues dones esperen en silenci al costat d'una cisterna de marbre. Després serà el torn de la música de Bach, i en un intermedi s'hi projectarà l'altra peça de Viola, Departing angel : una instal·lació de vídeo i so de nou minuts durant els quals un home es capbussa en un estany d'aigua. "Compartim l'opinió de Herreweghe -va afimar García de Gomar-. No volíem que les imatges xoquessin amb la música".

El Collegium Vocale Gent, fundat per Herreweghe el 1970, arriba al Palau amb un repartiment vocal d'alta volada que inclou el tenor Mark Padmore, el baix Michael Nagy, la soprano Julia Doyle i el contratenor Robin Blaze. L'objectiu, i alhora el repte, de la formació belga és "entrar en el cor de l'emoció de la música de Bach i transmetre-la al públic", va dir Herreweghe. El director del Collegium Vocale Gent va elogiar l'acústica del Palau, "la sala de concerts més bella del món", perquè permet "apreciar perfectament tots els detalls de la partitura de Bach".

stats