ARTS ESCÈNIQUES
Cultura 24/12/2013

'Marabunta' omple d'energia la sala Latino

Guillem Albà i The All In Orchestra estrenen companyia i espectacle de 'clown' al Teatre Principal

Laura Serra
3 min

Barcelona.Marabunta és la primera proposta que sorgeix del director artístic del Teatre Principal, Toni Albà. Va suggerir al clown Guillem Albà que ideés un espectacle per estrenar-lo a la sala Latino i l'actor va convidar sis músics a l'escenari. El resultat és un espectacle d'esquetxos d'humor que escau a un espai, avui tenyit de daurat i vellut vermell, a mig camí del teatre de Pastorets i el cabaret d'època, on el públic està molt a prop de l'escenari. L'obra s'estrenarà aquest dijous de Sant Esteve i estarà en cartell com a mínim tot el mes de gener, diversos dies a la setmana (els horaris, consultables online, els estableixen sobre la marxa a mesura que es comprova l'acceptació de la proposta).

Després de col·laborar durant anys amb l'orquestra d'animació de carrer Always Drinking Marching Band, Guillem Albà dirigeix a Marabunta un espectacle que reprèn el fil del clown absurd del seu primer muntatge, Sketchofrenia (2008), i hi suma una nova formació de sis músics actuant en directe, The All In Orchestra. L'esquetx teatral se suma a l'energia desbordant de la fanfàrria. Tot i que per a la Latino han ajustat els tempos a una actuació en sala, Marabunta està pensat per poder-se representar també en carpa o al carrer.

"Hi ha molta improvisació i joc amb el públic", explica l'artista de Vilanova i la Geltrú. L'obra no té ni tema ni cap fil argumental. Ell fa de mestre de cerimònies i alhora es transmuta en diversos personatges, en un joc cabareter en el qual també participen els músics Martí Soler (bateria), Edgar Gómez (trombó), Iñaki Marquiegui (baix), Roc Albero (trompeta), Manu Estoa (guitarra) i Albert Comaleres (saxo), integrants també d'altres grups, d'Hotel Cochambre a Jorge Drexler.

Humor sense llengua

Marabunta és la cara oposada a l'últim espectacle d'Albà, Trau. Aquell muntatge, estrenat l'any passat, tenia més ingredients de teatre visual i poesia escènica que humor. El que sí que comparteixen, però, és la poca importància de la paraula, una estratègia per poder atreure públics de tots els orígens i alhora obrir-se les portes a sortir de gira, a l'Estat o a l'estranger. "La veu no és important. Parlo amb una barreja d'idiomes però és un joc, no cal entendre'm. La idea és que l'obra pugui anar més enllà de la Latino i que l'idioma no sigui una barrera", afirma.

Malgrat això, sempre obrirà l'espectacle i el tancarà una cançó cantada en català. Tots els temes són originals, i alguns són obra de la músic Anna Roig o el guionista Pau Escribano. "Hi col·labora gent amb qui he anat treballant. Com vaig fer amb Jango Edwards a Sketchofrenia. Agafo aquell bagatge i hi torno a jugar, amb un altre color. Està més madurat, agafa el pes de l'experiència d'aquests anys", afirma Albà. Però l'objectiu és el mateix: "Humor boig i absurd perquè la gent vingui i desconnecti". A les prèvies, la maquinària còmica ha funcionat.

Una sala petita consagrada a l'humor

Aquest dilluns al vespre es va celebrar a la sala B del Teatre Principal, rebatejada com El Latino Teatre, una festa d'inauguració de la temporada d'arts escèniques que dirigeix Toni Albà. Van mostrar tastets dels seus xous l'humorista Pep Plaza, el duo Mali Vanili (que des del novembre hi tenen en cartell Mali Vanili, lo nostre no funciona ), Eduard Biosca (que també hi està interpretant el senyor Bohigas a El pensador de barra lliure ) i la companyia de Toni Albà. Aquests són alguns dels noms que passaran per la sala aquest any.

stats