ART
Cultura 22/11/2011

El Reina Sofia exposa l'univers crític d'Antoni Muntadas

El museu Reina Sofia de Madrid obre avui una panoràmica dedicada a Antoni Muntadas. Entre/Between repassa els quaranta anys de carrera d'un dels grans artistes catalans i pioner del media art.

Laura Serra
2 min
El Reina Sofia exposa l'univers crític d'Antoni Muntadas

BARCELONA.A Antoni Muntadas (Barcelona, 1942) li agrada anomenar els seus treballs "escultures socials", seguint l'exemple de Joseph Beuys. Les seves obres no són escultures en un sentit totèmic, sinó artefactes -sovint polítics- que han d'activar els espectadors. La significativa frase de Muntadas "Atenció, la percepció implica el compromís" regna al llarg de l'exposició Entre/Between, que avui s'inaugura al Centre d'Art Reina Sofia amb motiu del premi Velázquez d'Arts Plàstiques que va rebre el 2009.

No és una retrospectiva. El director del museu, Manuel Borja-Villel, ahir alertava de la impossibilitat de cenyir quaranta anys de trajectòria fluïda i creixent en etapes estanques i cronològiques. "El més interessant de l'obra de Muntadas és que no només reflecteix un dels treballs més importants de la nostra època, sinó de tota una època", defensava. A Muntadas se'l considera pioner en tot el que fa referència a noves pràctiques artístiques des dels anys setanta. És un dels artistes catalans vius més important i la seva obra està repartida per les col·leccions més prestigioses del món, del MOMA (Nova York) al Pompidou (París).

A l'inici de la seva carrera, Muntadas va marxar a Nova York, on encara viu i treballa, i va deixar la pintura per bolcar-se en les arts d'acció. En els primers treballs experimentava amb els sentits en espais domèstics, però després va anar obrint-se cap a discursos crítics d'arrel política, social i artística, a través dels media: el vídeo, la performance, la fotografia, les instal·lacions, internet, etc.

La comissària d'Entre/Between, Daina Augaitis, ha dissenyat l'exposició en nou cosmologies que recullen tots els universos de l'obra de Muntadas. Dels espais de privacitat a les esferes de terror i poder, on es poden observar obres crucials de la seva carrera, com Portraits (1995) i The board room (1987) -una sala de juntes amb grans quadres de personalitats a les parets amb un monitor a la boca d'on surten fragments de discursos-. Després s'exhibeixen els seus projectes sobre els àmbits públics, tant espais naturals com socials. I els treballs teòrics sobre traducció, arxivística i la crítica a les jerarquies del negoci de l'art i al paper dels museus -en el qual s'inscriuria el treball exposat actualment al Macba Between the Frames: the Forum, 1983-1993- tanquen la retrospectiva. Muntadas hi ha inclòs un nou treball, Situación 2011, que amplia el que va fer el 1988 quan es va inaugurar el Reina Sofia i en què examina críticament el procés d'expansió dels grans museus a partir de l'ampliació de Jean Nouvel.

stats