Cultura 05/02/2014

Els arquitectes que van aixoplugar els artistes

El Grup R va publicar gravats i articles sobre art a la revista 'Cuadernos'

A.r.t.
2 min
Els arquitectes que van aixoplugar els artistes

Barcelona.El Grup R "va absorbir el món cultural" del seu entorn, explica Fernando Marzá, i van estendre el seu radi d'activitat a l'art i al disseny que consideraven moderns. "Es va teixir una relació molt bonica i molt directa entre els diferents sectors", recorda Marzá, comissari de l'exposició que es pot veure al Macba. El contacte d'aquests arquitectes amb el món de les arts plàstiques es va produir sobretot a través de Cuadernos de Arquitectura. Els crítics Juan Eduardo Cirlot i Sebastià Gasch formaven part de la redacció i els també crítics Alexandre Cirici Pellicer i Joan Teixidor hi van col·laborar ocasionalment.

La revista va publicar pochoirs i articles d'artistes com Eduardo Chillida, Antoni Tàpies, Antonio Saura, Moisès Villèlia, Modest Cuixart, Rafael Canogar, Eduard Alcoy, Romà Vallès, Josep Llorens Artigas i Miquel Villà. "Aleshores els artistes no ho tenien gens fàcil -subratlla el comissari-. Encara no hi havia cap museu d'art contemporani ni fundacions per mostrar la seva obra. El Grup R els va aixoplugar i als anys 60 el Col·legi d'Arquitectes va ser el lloc on molts d'ells van exposar". " Cuadernos es va convertir en una àgora on es van trobar els protagonistes dels diferents àmbits d'aquesta modernitat. La revista tenia molta tirada i va ser l'òrgan d'expressió més important del grup", explica Marzá.

A més d'aquests gravats, la mostra inclou Tekel, una peça cabdal de l'escultor Josep Maria Subirachs. "És l'artista que en aquell moment tenia una relació més directa amb l'arquitectura", insisteix el comissari. Aquesta peça, realitzada amb ferro i fusta, està en la mateixa línia que Sepharad, una obra que actualment es pot veure dins de l'exposició que el CCCB dedica a Salvador Espriu i que estava ubicada a la porteria de la Casa dels Braus, un edifici d'habitatges d'Antoni de Moragas a la Gran Via, a prop de la Monumental. El nom de la casa prové de les fotografies de corrides de toros de Coderch que hi ha estampades a les teulades dels balcons. Un vincle encara més intens entre l'art i l'arquitectura es veu en una altra peça de l'exposició. L'escultura Paret translúcida, d'Eudald Serra, és una versió d'una tanca que va crear per a la casa La Ricarda, d'Antonio Bonet Castellana. També s'hi exposa una escultura d'Àngel Ferrant, Estàtua, que va formar part del pavelló espanyol de la Triennal de Milà del 1951.

La relació del Grup R amb el disseny es va donar per uns altres camins. El 1954 el FAD va organitzar un concurs de disseny de mobiliari per a cases humils. El va guanyar Antoni de Moragas. L'arquitecte va "establir una vinculació molt forta amb el FAD", explica Marzá, i va contribuir a la creació dels premis FAD i més endavant dels premis AdiFAD de disseny industrial.

stats