NOVÈ FESTIVAL INTERNACIONAL DE CINEMA DOCUMENTAL MUSICAL DE BARCELONA
Cultura 27/10/2011

El documental musical pren Barcelona

Torna el festival de cinema de més públic de Barcelona amb una programació que barreja mites consagrats i artistes marginals. L'In-Edit és ja una marca consolidada que s'exporta arreu del món.

Xavi Serra
3 min
El documental musical pren Barcelona

Barcelona.A Catalunya se celebra un altre festival, a banda del Sónar, que exporta la seva marca i el seu concepte internacionalment, i que s'ha convertit en far i referent d'una expressió artística cada vegada més popular. El Beefeater In-Edit, que avui s'inaugura i que s'allargarà fins al 6 de novembre, és un model de festival especialitzat en el documental musical que ja ha tingut rèpliques en territoris tan llunyans com Xile, l'Argentina, Alemanya, Mèxic i el Brasil.

No és el seu únic mèrit. L'In-Edit és el festival de cinema amb més públic de Barcelona-i en augment: aquest any comptabilitzen un 30% més d'abonaments venuts-, un dels pocs amb finançament mixt, tant públic com privat i, per tant, a resguard de patir un trasbals per les retallades. Una fórmula d'èxit que no hauria estat possible sense una programació ambiciosa, rigorosa i equilibrada que enguany torna amb propostes sucoses, mirades personals sobre mites tan consagrats com David Bowie o els germans Ray i Dave Davies, fundadors de The Kinks, però també sobre músics desconeguts amb carreres frustrades per la incapacitat de gestionar el propi talent, com és el cas delcountry singer Blaze Folie o el cantant delsheaviesPentagram, Bobby Liebling.

"Som un festival de documental musical, però el documental va primer", assenyalava ahir Lluís Hidalgo, director artístic de l'In-Edit. "Si els artistes són coneguts, perfecte, però no ens interessa tant el pes específic de l'artista com el del documental", va afirmar. Un exemple ésColor me obsessed. A film about The Replacements, que repassa la trajectòria del seminal grup de Minneapolis sense aportar material d'arxiu dels concerts ni entrevistes amb els músics, tan sols declaracions dels fans de la banda. Tan original com la història de Genesis P. Orridge, un músic industrial que va canviar de sexe per amor a la seva parella. Tots dos protagonitzenThe ballad of Genesis and Lady Jane, homenatge a un amor singular que es rebel·la davant del determinisme de la biologia.

Ara bé, el gran atractiu de la programació d'aquesta edició és el nou documental de Martin Scorsese,George Harrison. Living in the material world, en què el director nord-americà s'endinsa al llarg de quatre hores en la vida i miracles del guitarrista de The Beatles, el místic de la banda de Liverpool, però també l'autor deTaxman, himne antifiscal. Després del documental sobre Bob Dylan i el concert dels Rolling Stones, Scorsese completa la col·lecció de retrats de mites dels 60.

Homenatge i 'works in progress'

Com cada any, l'In-Edit ret homenatge a un director fonamental del documental musical. Aquest any revisita l'obra de Murray Lerner, un pioner que va deixar la seva empremta al gènere amb títols comFestival, resum de quatre edicions del Festival de Newport, on Bob Dylan va reescriure la història de la música folk, oFrom Mao to Mozart. Isaac Stern in China, que acompanya el violinista nord-americà en la seva històrica visita a la Xina el 1979.

L'In-Edit també mira al futur: per segona vegada, el festival organitza un mercat internacional de documental musical que començarà el 3 de novembre, dirigit a professionals de tot el món. I també fora de la programació el públic podrà fer una ullada aworks in progress(projectes en fase de creació) comAdrià Puntí. El rosari de l'aurora, una iniciativa original que complementa una secció d'activitats paral·leles en què destaquen també una classe magistral de Murray Lerner o les trobades amb Michael Nyman i Fermín Muguruza, que presentarà una sèrie documental sobre la música al món àrab, un encàrrec de la cadena Al Jazeera.

stats