L’Estat posposa la sortida a la borsa d’Aena

L’elecció de l’auditor es complica i impossibilita que es compleixi el calendari original fixat pel govern

Un error formal frena, de moment, la privatització d’Aena. L’executiu de Mariano Rajoy ha decidit ajornar la sortida a la borsa del 28% del capital de la companyia, que s’havia de dur a terme a través de l’oferta pública de venda (OPV) prevista per al 12 de novembre i que serà inevitablement ajornada. Una aturada que s’allargarà fins que es resolgui el defecte formal relacionat amb l’elecció de l’auditor del gestor d’Aena, i identificat per la Comissió de Seguiment de Privatització dels ens públics. Amb tot, Foment preveu la sortida als parquets en els primers mesos del 2015, segons informa Europa Press.

L’esmentada Comissió -formada pels ministeris de Foment, Economia i Hisenda, juntament amb l’Oficina Econòmica de la Presidència- va consultar l’Advocacia de l’Estat sobre la necessitat de convocar un concurs públic per escollir l’empresa que ha d’elaborar la carta de conformitat que acompanya la documentació de l’OPV. En principi PwC, l’auditor d’Aena, havia de donar el vistiplau a la sortida a la borsa, com ha passat en altres ocasions. En aquesta, però, hi ha un dubte tècnic sobre si la mateixa empresa que és auditora d’Aena pot emetre la carta, o si és necessari convocar aquest concurs a través del qual s’escolliria una empresa per fer-ho.

Sense “marxa enrere”

Des del govern espanyol no s’albira, però, cap fissura en la intenció d’acabar traient a la borsa la companyia. El titular d’Economia, Luis de Guindos, va esgrimir dilluns aquestes qüestions de “procediment” per justificar el retard a l’hora de presentar el fullet. Al mateix temps, la ministra de Foment, Ana Pastor, assegurava que l’executiu està culminant els treballs de sortida a la borsa de la gestora d’aeroports. Un dia després, el director de l’oficina econòmica de la Moncloa, Álvaro Nadal, assegurava que no hi havia “marxa enrere”. D’aquesta manera -i segons l’executiu de Rajoy-, l’ajornament no té res a veure amb qüestions fonamentals relacionades amb la mateixa OPV. Amb tot, impedirà que avui el consell de ministres aprovi el fullet. Això hauria permès iniciar el període de subscripció preferent per a la venda d’accions, amb la intenció que el gestor d’aeroports comencés a cotitzar el 12 de novembre.

Els plans del govern espanyol passen per privatitzar un 49% del capital d’Aena entre inversors institucionals, minoristes i socis de referència. Aquest model, que consolida el monopoli i, segons els crítics, impedeix la competència entre l’aeroport del Prat i la resta de la xarxa espanyola, permetrà a l’Estat rebre ingressos per reduir el dèficit, però mantenint el control de la companyia, perquè cada accionista, individualment, controlarà com a molt un 8% de les accions del gestor aeroportuari.

La consolidació del monopoli centralitzat a través d’aquest procés de privatització parcial ha fet que la Generalitat recorri a Brussel·les per protestar contra la privatització parcial. L’executiu català considera que la venda crearà una “xarxa aeroportuària única” en no permetre “la competència efectiva entre aeroports”. Des del Govern també es vol donar a conèixer als possibles accionistes i al nou consell d’administració d’Aena les “potencialitats de l’aeroport de Barcelona i les estratègies que ha posat en marxa per millorar el seu posicionament”.

Al Senat, tots els partits de l’oposició (PSOE, CiU, EAJ-PNV, Entesa i el grup mixt) han demanat la compareixença de la ministra de Foment, Ana Pastor, per explicar les repercussions que la privatització d’Aena tindrà en cadascuna de les comunitats autònomes.

L’operació es consolida

Malgrat aquests contratemps en la sortida a la borsa d’Aena, el govern espanyol ja ha valorat la companyia entre els 6.225 i els 8.025 milions d’euros. El preu de les accions se situaran entre els 41,5 i els 53,5 euros. En el procés de privatització també s’estableix que el 10% de l’empresa sigui per a particulars, un percentatge que inclouria els treballadors que ho desitgin. En el procés de privatització hi han tingut un pes important tres inversors que conjuntament sumen el 21% del capital: la família March (8%), Ferrovial (6,5%) i el fons britànic TCI (6,5%). Tots tres formaran part del seu consell d’administració.