INFRAESTRUCTURES

L'exportació del port de Barcelona bat rècords i la importació també repunta

La construcció dels accessos es firmarà a finals d'agost i suposarà una inversió de 480 milions

Amb un total de 276.566 contenidors TEU (un TEU és la mesura que equival a un contenidor de 20 peus) embarcats durant el primer semestre cap a diferents destinacions, el port de Barcelona va comptabilitzar un nou rècord d'exportacions, que van suposar un creixement del 12% sobre els primers sis mesos del 2012.

Per segments de trànsit, destaca el bon comportament dels vehicles, amb la manipulació de 364.217 automòbils, gran part dels quals (322.072) van correspondre al comerç exterior. El president de l'entitat portuària, Sixte Cambra, que va explicar aquestes dades davant dels grans molls de càrrega de la Terminal Port-Nou, va remarcar que preveu tancar l'any amb un total de 500.000 vehicles transportats des del port.

Pel que fa als líquids a granel, el port n'ha mogut 5,2 milions de tones, i en l'apartat d'hidrocarburs destaca l'evolució de la gasolina, que ha augmentat un 69%. El fuel va incrementar la seva activitat un 79% i els productes químics ho van fer en un 9%. Aquests últims augments estan relacionats directament amb el desenvolupament de les terminals especialitzades de Meroil-Lukoil i de Tradebe.

Trànsit ferroviari

L'activitat també ha estat molt positiva en el transport ferroviari, que va experimentar un creixement del 14%, mentre que el volum de vehicles transportats es va mantenir pràcticament estable, amb una quota ferroviària del 32%. Igualment destaca l'impuls que van rebre els sòlids a granel transportats en tren fins al recinte portuari, especialment les sals i potasses procedents de les mines de Súria i Sallent. En comparació a les 170.736 tones registrades l'any passat, el resultat implica un creixement del 22%.

Tota aquesta llista d'exportacions en creixement van venir acompanyades d'un repunt de les importacions. Les càrregues que van arribar al port de Barcelona es van reduir un 12% l'any passat. Aquesta caiguda es va moderar durant els primers sis mesos d'enguany i, si aïllem el mes de juny, l'increment de les importacions va arribar al 5%.

Aquesta evolució positiva pot significar un bona notícia per al consum interior espanyol. Amb tot, Sixte Cambra i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, que també va voler valorar l'increment d'activitat al port, van afirmar que encara era massa aviat per interpretar que aquest augment de les importacions signifiqui un canvi de tendència i un increment de la demanda.

D'altra banda, Santi Vila va anunciar que a finals d'agost o a principis de setembre es firmarà el protocol per construir els accessos viaris i ferroviaris definitius al port, que suposen una inversió total de 480 milions d'euros. "D'aquesta manera, ens traurem de sobre una espina", va dir el conseller, i va afegir que ara es tracta només de "trobar un forat en l'agenda" de la ministra de Foment, Ana Pastor. Santi Vila va remarcar la importància de l'acord, perquè hi assistirà el president de la Generalitat, Artur Mas.

Més continguts de

El + vist

El + comentat