Puig recomana els concursos públics a les pimes per exportar més

Felip Puig respon a la patronal Amec, que demanava més suport del sector públic

El conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, va advertir ahir que, tot i que les exportacions creixen, dos terços de les vendes a l’estranger es concentren en només 25 empreses catalanes. “Cal ampliar la base d’exportadors”, va emfatitzar ahir Puig en la presentació del balanç del programa d’internacionalització del 2013. Va afirmar que “les pimes han d’agafar gruix per invertir a l’exterior”, i una bona manera de fer-ho és aprofitar les licitacions internacionals d’obres i serveis de tota mena, que mouen entre un 15% i un 20% del PIB mundial.

El conseller va respondre així als responsables de la patronal Amec, que aquesta mateixa setmana havien demanat més suport de les administracions per foragitar el fantasma d’un estancament exportador. En aquest sentit, Felip Puig va parlar de la col·laboració entre companyies per formar consorcis que aspirin a guanyar concursos internacionals. “No cal parlar sempre de fusions, sinó de l’entesa entre empreses d’un mateix clúster, per exemple”, va afegir.

Un total de 49.050 empreses catalanes van exportar el 2013, cosa que va suposar un nou rècord, amb un augment del 6,8% respecte a l’any anterior. Però només 14.680 d’aquestes companyies venen a l’estranger de manera regular (han exportat durant els últims quatre anys). Per això el conseller va parlar de la necessitat d’ampliar el nombre d’empreses exportadores i de diversificar els mercats on s’ha de vendre. Felip Puig va reconèixer un cert estancament de l’evolució a l’alça de les exportacions dels últims anys. El 2013 les vendes a l’exterior es van situar en xifres màximes per tercer any consecutiu, i van assolir els 58.359 milions d’euros; això sí, amb un augment gairebé imperceptible del 0,1%. Els sectors capdavanters van ser el tèxtil, l’elèctric, el químic i el farmacèutic. El secretari d’Empresa i Competitivitat, Pere Torres, va indicar que a l’última xifra s’hi poden sumar els 44.000 milions que Catalunya ven a la resta de l’Estat.

L’alentiment exportador es pot entendre per l’excessiva dependència dels mercats europeus, que concentren el 62,7% del total de vendes a l’estranger, i que han patit una reducció de la demanda durant els últims anys. En tot cas, la diversificació ja s’ha intensificat, i les vendes extracomunitàries van representar el 37,3% el 2013, mentre que el destí a mercats emergents es va situar en el 24,8%.

Turbulències a Rússia

Felip Puig va parlar de nous mercats amb un potencial molt elevat, com l’Àfrica i l’Amèrica Llatina. L’Àsia manté molt d’interès, perquè “la Xina torna a créixer molt”. Puig també es va referir a Rússia, on va reconèixer “algunes turbulències”. A més, Pere Torres va assenyalar que “en l’aventura exportadora les empreses no estan soles” i es va referir a la xarxa d’oficines de la Generalitat a l’estranger, a través d’Acció. “Als mercats emergents cal afegir que ja hi ha moltes empreses catalanes que poden ajudar els nous exportadors”, va reblar.

El departament d’Empresa potenciarà enguany programes sectorials per afavorir la internacionalització de les empreses del segment de les tecnologies de la informació i de les pimes d’indústries més consolidades, com l’automòbil i el tèxtil.

Invest in Catalonia lliga 52 inversions el 2013

Invest in Catalonia, “la marca catalana per captar inversions estrangeres”, en paraules del conseller Felip Puig, va aconseguir materialitzar un total de 52 projectes empresarials. Nou, però, van ser d’origen català. El nombre d’inversions va suposar un nou rècord, mentre que el pressupost de 222,15 milions va ser inferior al del 2012 (332,3 milions). Totes aquestes iniciatives van suposar la creació de 2.628 llocs de treball, la xifra més elevada des de l’any 2000.

Les operacions gestionades per Invest in Catalonia més rellevants van ser les de Booking.com (una companyia nord-americana de reserves hoteleres, que ha instal·lat un centre d’atenció al client a Barcelona amb la creació de 250 llocs de treball), King.com (centre de desenvolupament de software), Menshen (fabricant d’envasos que ha creat un centre d’innovació a Terrassa), Rakuten (grup japonès de comerç electrònic que ha establert la seu estatal a Barcelona) i Novartis (ha invertit 16 milions per ampliar la fàbrica de Barberà del Vallès). D’altra banda, Catalunya es va consolidar el 2013 en el primer lloc a l’Europa continental en recepció d’inversió estrangera, segons un baròmetre que elabora el Financial Times.

Més continguts de

El + vist

El + comentat