EMPRESARIAL

Sherpa destinarà 11,2 milions a reflotar Indo i Dogi

El nou accionista, Eduardo Navarro, aportarà capital perquè tornin a ser "líders en els seus sectors"

Dues empreses emblemàtiques amb més de 60 anys d'història cadascuna rebran aviat diners frescos davant la lenta agonia que han patit els últims tres anys. Industrias de Óptica (Indo), fundada el 1937, i Dogi (1954) tenen des de fa temps les cotitzacions suspeses a borsa esperant un soci financer o industrial, a causa de la falta de crèdit bancari per afrontar el pagament als creditors. Al final, ha hagut de ser el fons de capital risc Sherpa, amb seu a Madrid, qui se'n faci càrrec: és l'únic que ha presentat ofertes per comprar les dues empreses.

Sherpa Capital ha sabut apreciar l'elevada quota de mercat que mantenen les marques, malgrat la crisi interna. En el cas d'Indo, la quota supera el 20%, mentre que Dogi controlava un percentatge molt superior quan el 2001 es va situar entre les tres primeres empreses mundials de teixits elàstics després de comprar les fàbriques de la multinacional nord-americana Sara Lee.

Amb tot aquest potencial, Sherpa ha anunciat una inversió conjunta d'11,2 milions d'euros per fer reviscolar les dues empreses, fundades per famílies catalanes, "i tornar-les a convertir en empreses líders en els seus sectors", perquè consideren "que tenen valors molt interessants", va explicar el president executiu de la companyia de capital risc, Eduardo Navarro. Tot i això, Navarro va reconèixer que "en cada participada el pla de negoci és absolutament diferent". En el cas d'Indo, la intenció és liquidar l'empresa, mentre els actius passen a mans de Sherpa per 1,4 milions. Amb el compromís de quedar-se amb el 90% de la plantilla, de més de 400 persones, el fons preveu fer un mínim d'inversions de sis milions, que podrien ampliar-se a 10 milions els pròxims anys. Indo, doncs, deixarà de cotitzar a borsa.

Un cas ben diferent és el de Dogi, un grup que compta amb una plantilla de 350 treballadors i amb fàbriques al Masnou i als Estats Units, amb una capacitat de producció de 15 milions de metres anuals de teixit elàstic per a moda íntima i bany. Aquesta vegada el comprador preveu quedar-se l'empresa per 3,8 milions, amb el suport de la Generalitat, que a través d'Avançsa podria injectar-hi un milió. Aquesta és la petició explícita que va incloure Dogi en l'últim comunicat enviat a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). Aquests diners públics s'haurien de concretar a través d'un préstec participatiu, és a dir, que en algun moment aquesta inversió de la Generalitat passarà a ser capital. De fet, el Govern ja ha posat diners a Dogi a través de l'Institut Català de Finances (ICF).

Vocació de permanència

"La nostra estratègia se centra a donar suport a les empreses amb capital i gestió en el difícil moment actual, pensant en el llarg termini i plantejant crear empreses guanyadores en els seus sectors. Òbviament, estem interessats en el consell d'administració, però també estem molt involucrats en el dia a dia", indica Navarro, que així es distancia d'algunes empreses de capital risc que quan entren en una participada ja fixen quan sortiran de l'accionariat: "Tenim vocació de permanència, cosa que vol dir que no tenim horitzó de sortida".

D'aquesta manera, ara mateix no se sap la participació que retindrà la família Domènech, fundadora de Dogi i que actualment té més del 20% de les accions -quan va sortir a borsa en tenia més del 60%-. En tot cas, un dels punts de l'acord explicita que caldrà concretar els percentatges accionarials perquè Sherpa no hagi de presentar una oferta pública d'adquisició (opa).

Sherpa Capital compta amb un fons de 40 milions, tot i que té "més capacitat d'aixecar diners amb coinversió", diu Navarro, que defineix el grup de capital risc com "un fons que inverteix multisectorialment, malgrat que està enfocat al sector industrial, és a dir, que inverteix en qualsevol sector excepte en l'immobiliari i el financer". Fins ara, Sherpa participa en Polibol (embalatge, l'octubre del 2010), Coveright (químic, el maig del 2011), KA Internacional (comerç, el juliol del 2011), Maison Decor (comerç, el novembre del 2011) i Dédalo (arts gràfiques, el juny del 2012).

Més continguts de

El + vist

El + comentat