Esports 30/07/2014

El Barça es manté en xifres rècords gràcies a les vendes

S’estanquen els ingressos ordinaris, i els beneficis se sustenten pels traspassos de Thiago i Cesc

i
Albert Llimós
3 min

BarcelonaA la convulsió institucional que sacseja el club la directiva de Josep Maria Bartomeu hi va respondre amb números. La junta s’aferra a la robustesa econòmica; el Barça, des del punt de vista empresarial, funciona. Així ho va transmetre el vicepresident econòmic, Javier Faus, en el balanç del curs 2013-14, un any en què la institució ha trontollat per la sanció de la FIFA i l’afer Neymar.

Una solidesa, però, que es fonamenta en gran mesura en els traspassos de jugadors, ja que els ingressos ordinaris del club s’han estancat i fins i tot han baixat lleugerament en l’àrea de màrqueting i mèdia. Cal fer un salt endavant, com va reconèixer Faus, sobretot en els dos grans contractes que s’han d’acordar durant els pròxims mesos: Nike i el patrocini de la samarreta, ja sigui amb Qatar o una altra empresa.

Durant l’últim exercici el Barça va ingressar 530 milions, una xifra rècord lleugerament superior a la pressupostada, i que va suposar finalment un benefici de 41 milions nets, el segon més alt de la història (49 milions la 2011-12). D’aquesta manera, la directiva acumula 113 milions de benefici durant el seu mandat, i va poder rebaixar el deute net en 44 milions fins a situar-lo en 287.

La balança

Els beneficis de 41 milions se sustenten sobretot en les vendes de Cesc, Thiago i Sanabria -la d’Alexis computarà l’any que ve-, uns traspassos que sumen prop de 60 milions, però als quals se’ls han de restar els dos anys que faltaven per amortitzar del fitxatge de Cesc Fàbregas. Així, feta la resta, la xifra se situa justament per sobre dels 40 milions, una quantitat pràcticament exacta als beneficis nets presentats. També va ajudar a obtenir la xifra rècord d’ingressos, segons va reconèixer Faus, el fet de no guanyar la Lliga, que va estalviar 12 milions en primes.

A la balança negativa: l’estancament en l’àrea de màrqueting i l’augment de les despeses, que van créixer gairebé 30 milions durant aquest curs. El Barça ha disminuït en tres milions els ingressos en màrqueting per la pèrdua de Regal, TV3 i Turkish i pel fet de no haver guanyat la Lliga. Les desviacions a l’alça del pressupost van arribar, per exemple, per les renovacions del primer equip, les despeses en defensa de litigis judicials oberts i el provisionament del cas Neymar. La partida que més va créixer va ser la de despeses de gestió, un 16%, en què s’inclouen precisament les consultes als bufets d’advocats i la campanya de l’Espai Barça.

“Estem en un entorn molt competitiu, i el gran repte és mantenir els salaris sostenibles”, va tornar a reiterar Faus, que sempre insisteix en la importància que la massa salarial -situada en el 65% dels ingressos- no es dispari. El Barça va pagar aquest últim curs 254 milions en sous, un 4% més que la campanya anterior. Les renovacions de Piqué, Iniesta, Busquets i l’arribada de Neymar en van ser el motiu principal. En cas de guanyar la Lliga, aquesta partida hauria crescut fins a un 8% o un 10%.

Impacte de Neymar

En aquest exercici 2013-14, el Barça ha inclòs la part proporcional dels 13,5 milions que va pagar en la declaració complementària a Hisenda pel cas Neymar. A més, els experts consultats van aconsellar al club que provisionés 8,8 milions més per fer front a una possible futura sanció del cas que instrueix Pablo Ruz. Segons Faus és la quantitat que, “com a màxim”, hauria de pagar el club si el procés acabés amb multa.

D’altra banda, el vicepresident també va explicar que s’ha provisionat menys d’un milió per la demanda de 100 milions que va interposar l’empresa MCM sobre l’explotació de la façana de La Masia.

Durant els pròxims mesos, el Barça intensificarà les negociacions per millorar tres de les principals fonts d’ingressos: contracte de televisió, patrocini de la samarreta i acord amb Nike. Els drets televisius de la temporada 2015-16 s’estan acabant de negociar, i els altres dos contractes ja han quedat “obsolets”, segons Faus, i s’han d’encarar durant aquest curs. “Som el club que més ha crescut de totes les franquícies del món, i tenim un potencial de creixement perquè hem de renegociar els contractes amb Qatar o el seu substitut, perquè ha quedat obsolet, i també amb Nike”, va dir Faus, que va centrar l’objectiu en els mercats de Rússia i el Brasil, i va assegurar que són comptes exemplars perquè estan avalats per Deloitte, que no va posar cap excepció.

stats