Esports 06/12/2014

L’esport federat planta cara

Gerard Esteva
2 min

President de la UFECLa intenció de la llei de l’exercici de les professions de l’esport és professionalitzar el sistema de formació dels professionals del sector fent que la Generalitat es faci responsable la seva formació i deixant de banda la formació federativa. Això portaria el sistema esportiu català al llindar del col·lapse, ja que la formació pública té uns inconvenients que li impedeixen assumir en exclusivitat aquesta tasca.

El primer de tots és la rigidesa horària. La formació només es dóna en horari laboral, de dilluns a divendres, quan la majoria de professionals del sector tenen altres feines que els impedirien poder-hi assistir. El segon és l’excessiva càrrega horària, que arriba a triplicar les hores de la normativa bàsica. El tercer és l’escassetat de centres docents. La Generalitat només en té 24 en tot el territori. Finalment, el quart, és la desvinculació del món laboral, fruit de la manca de comunicació entre el departament d’Ensenyament i els agents del sector.

Per contra, el teixit esportiu català, sobre l’esquena del qual descansava la responsabilitat de formar els seus professionals fins a l’any 2008, pot revertir les mancances del sector públic. La formació federativa té més flexibilitat horària, ja que es pot realitzar els caps de setmana o durant les vacances. La càrrega horària està adaptada a cada formació i té molta diversitat d’oferta gràcies al paraigua de la Unió de Federacions. El vincle entre la formació i el mercat laboral o el voluntariat, a més, és molt fort gràcies a una estreta relació entre entitats.

Per tots aquests motius, creiem del tot necessari que les modificacions de la llei tinguin en consideració els següents punts. 1) La creació de la figura del tècnic o instructor federatiu, títol vàlid només per a federacions, clubs i escoles federades. 2) Un reconeixement de la formació federativa que sigui vàlid per accedir al Registre Oficials de Professionals de l’Esport a Catalunya (ROPEC). 3) La convalidació dels títols federatius emesos abans de l’entrada en vigor de la llei modificada. 4) L’elaboració d’un quadre de validacions per part d’Ensenyament per reconèixer els crèdits federatius. 5) El desenvolupament dels acords signats el 2008 per autoritzar la UFEC com a centre docent. 6) L’ampliació de la pròrroga sobre l’obligació d’inscriure’s al ROPEC, per tal que els professionals del sector no es trobin en una situació de marginalitat, il·legalitat i indefensió a l’hora d’exercir la seva feina.

stats